Uzavřít železný most pro auta? Návrh se znovu vrátil k členům dopravní komise, ti hlasovali o možnosti uzavírky vždy na léto
Žatec – Dopravní komise, poradní orgán rady města Žatce, po čtyřech měsících znovu posuzovala možnost, zda neuzavřít historický tzv. železný most přes Ohři v Žatci pro motorová vozidla. V takovém případě by most mohli používat jen cyklisté a chodci, například rodiny na výletech a procházkách. Myšlenka je motivována snahou o zklidnění dopravy v této části města a o vyšší bezpečnost chodců a cyklistů na úzké vozovce mostu. Loni v srpnu se dopravní komise zabývala variantou, zda po konci opravy přilehlého Husitského náměstí (při níž byl most v té době stejně už řadu měsíců uzavřený) nemá ponechat železný most pro motorovou dopravu zavřený už natrvalo a pustit tam jen chodce a cyklisty, tentokrát posuzovala návrh, že by se most pro auta uzavíral pouze od května do září, v době hlavní letní turistické, sportovní a odpočinkové sezony a největšího pohybu lidí kolem řeky Ohře.
Zábrany: šest velkých „truhlíků“ s kvetoucími keři
„Most by byl v létě vyhrazen pouze pro cyklisty a pěší, toto období by trvalo vždy od 1. května do 30. září. Vjezd na most pro auta z obou stran by přehradily mobilní zábrany – velké betonové nádoby se živými kvetoucími keři. Cílem je zklidnění a vyšší bezpečnost dopravy. Most často využívají lidé na vycházkách, rodiny s dětmi, cyklisté, senioři, rekreační běžci. V letním období je pohyb těchto lidí na mostě nejpočetnější. Vozovka na mostě je široká pouze 5 metrů, auta tam jezdí v obou směrech, a pokud jedou přes most například rodiny na kolech, je pro ně přejezd mostu velmi stresující a náročný s ohledem na bezpečnost,“ vyplývá z dokumentace k návrhu uzavřít most pro auta vždy v letní sezoně.
Orientační náklady 190 tisíc korun
Orientační náklady na zavedení této změny by se pohybovaly kolem 190 tisíc korun, nejvíce peněz by z toho stálo šest velkých betonových „truhlíků“ pro zeleň coby zábran proti vjezdu aut na most (140 tisíc), dále by u mostu nebo i přímo na něm přibylo ještě také šest laviček a nové dopravní značky upravující nové podmínky provozu (zbylých 50 tisíc). Nádoby na rostliny i uvedené lavičky jsou odmontovatelné a mobilní, v době „mimo sezonu“, tedy od října do dubna, kdy by byl most průjezdný i pro auta, by mohly být snadno převezeny na sousední nedávno opravené Husitské náměstí a doplnit mobiliář na jeho ploše, uvádí dále popis návrhu.
Návrh podpořili tři ze šesti členů komise, chyběl jeden hlas
Dopravní komise návrh posuzovala v závěru prosince, ale doporučení k němu těsně nepřijala. Pro návrh hlasovali tři ze šesti členů komise, k přijetí doporučení je ovšem potřebná nadpoloviční většina, takže jeden hlas chyběl. Rozhodování členů dopravní komise se týkalo i otázky, zda město má či nemá zařadit tento záměr do tzv. participativního rozpočtu města. To je seznam návrhů několika veřejně prospěšných projektů pro rozvoj života v Žatci, o nichž pak následně přes internet mají možnost hlasovat sami obyvatelé města ve veřejné anketě. Projekty, které získají od občanů největší podporu, následně město vybere k realizaci a věnuje na ně peníze ze svého rozpočtu.
Dopravní komise nic nedoporučila, město ale stejně zařadilo návrh do tzv. participativního rozpočtu a předložilo obyvatelům k hlasování
V tomto případě sice nebylo schváleno od dopravní komise žádné platné doporučení podle jejích zásad, ale radnice posléze projekt zklidnit dopravu na železném mostě a uzavřít ho na léto pro auta stejně i tak zařadila jako jednu z možností do veřejného hlasování pro obyvatele města. O osudu myšlenky uzavřít či neuzavřít na každé léto železný most pro motoristy tak budou moci rozhodnout sami občané Žatce, pokud se zapojí do veřejného hlasování. Na „seznamu“ předloženém od města v rámci „participačního rozpočtu“ je nyní osm projektů možných změn v Žatci včetně železného mostu a lidé z těchto předložených variant sami posuzují a vybírají, jaká opatření a vylepšení by se v Žatci podle jejich názoru mohla tento rok dělat. Hlasování bude trvat do 28. února 2022.
(na snímku nahoře: auta se míjejí na úzké vozovce železného mostu v Žatci, foto Libor Želinský)