Železný most v Žatci je pro auta uzavřený – kvůli opravě náměstí. Možná to tak ale zůstane i na trvalejší dobu

Žatec – Takzvaný železný most přes Ohři v Žatci je pro motoristy uzavřený od letošního května v souvislosti s probíhající opravou sousedního Husitského náměstí na pravém břehu řeky. Na radnici se teď začínají objevovat úvahy, že by mohl zůstat uzavřený pro motorovou dopravu i nadále, tedy i po skončení rekonstrukce náměstí. Most by tak sloužil jen pěším a cyklistům, stejně jako je tomu v současnosti, a provoz v této části města by byl klidnější.

O návrhu se zatím jen diskutuje

O návrhu jednala během srpna dopravní komise města a tři týdny po ní i rada města Žatce. Žádné definitivní rozhodnutí v této věci však ještě nepadlo, o návrhu se zatím jen vedou diskuze a ještě nebyl určen jednoznačný závěr o budoucím provozu na uvedeném mostě.

Snaha o zklidnění dopravy a větší bezpečnost cyklistů

Z Husitského náměstí se po dokončení rekonstrukce letos na podzim má stát obytná zóna s omezením dopravy. Na ploše náměstí budou umístěny zpomalovací prahy. „Cílem je zklidnění dopravy na tomto náměstí, ale i zvýšení bezpečnosti cyklistů jezdících po zúženém železném mostě,“ uvádí zápis z jednání členů dopravní komise letos v srpnu. V této souvislosti se začalo uvažovat i o tom, zda celý most nenechat i nadále uzavřený pro veškerou motorovou dopravu. „Uzavření by bylo mobilní, například pomocí přenosných velkých betonových květináčů, tak aby v případě náhlé nutnosti mohla být možnost motorové dopravy přes most opět rychle obnovena. Další možností je, že uzavírka pro auta by mohla platit také jenom část roku, například jen v létě, nebo od jara do podzimu během pár měsíců turistické sezony a podobně,“ vyplývá z textu zápisu, jakými úvahami se zabývali členové dopravní komise.

Most už je zavřený pár měsíců, ale žádné komplikace s dopravou nevznikly

Most je uzavřen pro motoristy už několik měsíců, objížďka vede přes novější silniční most na hlavním silničním tahu Plzeň – Most u bývalých jatek a dál pak kolem Chmelařství a podle dopravní komise během té doby nedošlo z hlediska dopravy ve městě k žádným komplikacím. Jak bude ale vypadat provoz na železném mostě dál, to ještě jasné není, a i přes delší diskuzi se na tom neshodli ani sami členové dopravní komise. „Komise se neshodla na jednoznačném stanovisku, ani nehlasovala o žádném návrhu usnesení,“ uvádí zápis. Rada města také žádné rozhodnutí v této věci ještě neučinila, debatu dopravní komise jen vzala na vědomí.

Most je starý už skoro 130 let. Dvacet let už byl pro auta dříve také uzavřený

Železný most patří k nejstarším v Žatci, stavět se začal v roce 1895. Na stejném místě nahradil svého předchůdce, jímž byl tzv. řetězový most z roku 1827. Železný most byl později několikrát opravován, přesto od 70. let minulého století postupně chátral a pro motorovou dopravu byl přibližně dvacet let rovněž uzavřen kvůli havarijnímu stavu – sloužil jen pro pěší. Poslední generální oprava proběhla v letech 2000-2001 a tehdy stála 13 milionů korun. Po ní byl po dlouhé době most znovu otevřen pro auta.

ČTĚTE TAKÉ: Příprava k výměně železničního mostu u Libočan začne už v září. Město pronajalo pozemek, cesta v odpočinkové lokalitě bude uzavřena

ČTĚTE TAKÉ: Dočasná kruhová křižovatka s betonovými bloky v Žatci: nehody už nejsou, provoz v současné podobě zůstane zachován nejméně tři roky

ČTĚTE TAKÉ: Šikovná Pavla založila petici a přispěla ke stavbě kruháku v Žatci. A pak – odstěhovala se do Zlína

(na snímcích: železný most v Žatci – nedávná historie. Foto Regionální muzeum K. A. Polánka Žatec)