Vysoký stožár u Očihova ponese novou meteorologickou stanici. Díky ní bude pro řidiče bezpečnější silnice Žatec – Plzeň
Podbořansko – U hlavní silnice Most – Žatec – Plzeň v oblasti u Očihova a Očihovce na Podbořansku se začne stavět nová silniční meteorologická stanice. Půjde o stožár vysoký zhruba deset metrů, na němž budou upevněna různá elektronická technologická zařízení, která umožní silničářům lépe udržovat vozovku a rychleji reagovat na prudké změny podmínek zejména v zimě nebo při náhlých meteorologických jevech, tak aby silnice a provoz na ní byly bezpečnější. Druhou funkcí nového prvku u silnice I/27 bude i automatické sčítání vozidel a zaznamenávání hustoty dopravy na tomto hodně vytíženém silničním tahu.
Krajský úřad už vydal první povolení
Krajský úřad Ústí nad Labem nyní v pátek (24.11.) vydal rozhodnutí o umístění stavby. Následovat bude žádost o stavební povolení a teprve po jeho vydání bude moci začít samotná stavba. K té by mohlo dojít na jaře příštího roku. O možnost vybudování stožáru se silniční meteostanicí na uvedeném místě požádalo již letos v srpnu Ředitelství silnic a dálnic ČR.
Napájení bude formou fotovoltaiky
Z dokumentace ke stavbě vyplývá, že stožár u Očihova bude vysoký 10 metrů. Bude na něm několik meteorologických čidel a přístrojů a jejich naměřené údaje se budou „živě“ přenášet do centrály silničářů. Na sloupu bude i zařízení pro automatické sčítání počtu vozidel a hustoty dopravy. Všechny technické prvky budou napájeny pomocí fotovoltaických panelů.
Jedna nová meteostanice je i u Pšova
Silničních meteorologických stanic jsou nyní v ČR už stovky, silničáři je postupně instalují na vytipovaných frekventovaných komunikacích prakticky ve všech krajích. Jedna nová v minulém roce přibyla také u známé ostré zatáčky ve Pšově na Podbořansku na stejné silnici Most – Plzeň, což je jen pár kilometrů od oblasti Očihova.
Stanice pomáhají silničářům k lepší údržbě a vyšší bezpečnosti
Stanice pomáhají sledovat počasí i určovat přesné modely vývoje v daných lokalitách s ohledem na stav silnic a silničáři díky nim dokážou zejména v zimě omezit řadu nebezpečných situací nebo jim úplně předejít. „Systém dokáže velmi přesně předpovídat sněžení, náledí, přívalové srážky, náhlý pokles teploty a podobné jevy. Dispečeři pak přesně vědí, kde hrozí závažné situace, a mohou podle toho naplánovat a přesně zacílit výjezdy a zásahy,“ vysvětlil už dříve Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR. Jedním z možných zásahů je například tzv. podsolení, tedy aplikace soli na povrch vozovky ještě dříve, než na ni začne sněžit – to je pak mnohem účinnější, než když se solí na už zasněženou silnici.
(ilustrační foto nahoře: stavba meteostanice pro potřeby silničářů v minulých letech v kraji Vysočina. Foto Ředitelství silnic a dálnic ČR)
ČTĚTE TAKÉ: Město koupí radarový systém. Rychlost aut bude měřit v Sýrovicích, ale i v Podbořanech
ČTĚTE TAKÉ: Tramvaj, letadlo, armádní vozidla. U zatáčky ve Pšově vzniká nový technický skanzen