U pověstné zatáčky ve Pšově budou nové meteostanice. Pomohou hlídat počasí a zlepšit zásahy při sněhu či námraze

Podbořansko – Na Podbořansku v oblasti známé ostré zatáčky u Pšova a potom také v nedalekých Blšanech budou na jaře probíhat stavební práce, spojené s výraznými dopravními omezeními na hlavním silničním tahu Žatec – Plzeň. V některých úsecích se bude jezdit kyvadlově jen v jednom pruhu, dopravu budou řídit semafory nebo také pracovníci stavby na obou koncích uzávěry, komunikující spolu přes vysílačky. Práce začnou hned na začátku dubna a u silnice potom díky nim později přibudou nová svodidla a hlavně také meteostanice, které pomohou lépe hlídat stav vozovky především v zimních podmínkách.

Stavbu a opatření pro bezpečnost schválil kraj i dopravní policisté

Plánované stavební zásahy a dopravní omezení tento týden schválil Krajský úřad Ústeckého kraje, který ve veřejné vyhlášce zároveň upřesnil způsob rozmístění a využití výstražných dopravních značek a další opatření při stavbě, související s bezpečným dopravním provozem na silnici. Záměr i všechna opatření předtím schválil také Dopravní inspektorát Policie ČR.

Práce potrvají celý duben a květen, budou ve třech etapách

První etapa prací začne v Blšanech 4. dubna a potrvá dva týdny. Potom se pracovníci i dopravní omezení přesunou do Pšova k dalším dvěma etapám. Ve Pšově budou stavební práce probíhat od 18. dubna přibližně až do 25. května. „Nejpozději do 5. června musí všechny práce i dopravní omezení v uvedené lokalitě skončit,“ přiblížila jednu z podmínek vyhlášky Petra Kudrnová z odboru dopravy krajského úřadu v Ústí.

V ČR jsou už stovky silničních meteostanic

Silniční meteorologické stanice pomáhají sledovat počasí i určovat přesné modely vývoje v daných lokalitách s ohledem na stav silnic a silničáři díky nim dokážou zejména v zimě omezit řadu nebezpečných situací nebo jim úplně předejít. „Systém dokáže velmi přesně předpovídat sněžení, náledí, přívalové srážky, náhlý pokles teploty a podobné jevy. Dispečeři pak přesně vědí, kde hrozí závažné situace, a mohou podle toho naplánovat a přesně zacílit výjezdy a zásahy,“ vysvětlil už loni Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR. Jedním z možných zásahů je například tzv. podsolení, tedy aplikace soli na povrch vozovky ještě dříve, než na ni začne sněžit – to je pak mnohem účinnější, než když se solí na už zasněženou silnici. Moderní meteostanice však dokážou silničářům posloužit při stovkách dalších možných situací, které mohou v provozu nastat. Údaje z čidel z jednotlivých míst se přenášejí do dispečinku ihned v reálném čase pomocí chytrých sítí. K některým silničním meteostanicím patří i kamery.

Pšovská zatáčka ve svahu je nebezpečné místo

Ostrá zatáčka u Pšova je u řidičů vyhlášená, auta před ní musí výrazně zpomalit. Na místě občas dochází k dopravním nehodám, někteří dopravní experti tuto zatáčku v minulých letech označili za nejnebezpečnější v ČR. Jedna z vážných nehod se na místě odehrála před dvěma roky, kdy se v zatáčce převrátil autobus se studenty mířícími na lyžařský výcvik. Studenti a učitelé přitom ujeli jen asi deset kilometrů, vyrazili totiž z nedalekého Žatce. Několik desítek pasažérů bylo zraněno, naštěstí nikdo nepřišel o život. Příčinou nehody byla právě zimní namrzlá vozovka v kombinaci s vyšší rychlostí, nepřiměřenou těmto podmínkám.

(ilustrační foto nahoře: stavba meteostanice pro potřeby silničářů minulý rok v kraji Vysočina. Foto Ředitelství silnic a dálnic ČR)

ČTĚTE TAKÉ: Osvětlení, přechody, změna přednosti v jízdě. Město chystá úpravy na plzeňské silnici v Žatci

ČTĚTE TAKÉ: Starý most přes Ohři má před sebou už jen půl roku služby. Jeho nástupce již vzniká na břehu pod ním

ČTĚTE TAKÉ: Tramvaj, letadlo, armádní vozidla. U zatáčky ve Pšově vzniká nový technický skanzen