Starý most má před sebou už jen půl roku služby. Jeho nástupce již vzniká na břehu pod ním

Žatec – Přes Ohři mezi Libočany a Žatcem se stále klene stará konstrukce ocelového železničního mostu, ale má před sebou už jen posledních pár měsíců „života“. Dole na břehu hned po starým mostem odborná firma už sestavuje jeho nástupce: mohutný zbrusu nový most má zatím sytě modrou barvu a na své místo nad řekou by se podle současných předpokladů měl vyhoupnout v září.

Vlaky přes starý most jezdí velmi pomalu

Vlaky na trati Plzeň – Podbořany – Žatec jezdí přes libočanský most stále velmi pomalu. Před vjezdem na most vždy výrazně přibrzdí, podle instrukcí dopravců se musí pohybovat opatrně. Konstrukce je stará přes sto let, už byla i několikrát opravovaná, ale vliv počasí, koroze, stáří i únavy materiálu se s přibývajícím časem nedá zastavit, takže Správa železnic před třemi roky rozhodla o kompletní výměně železničního mostu. Na okraji Žatce a Libočan tak v současnosti probíhá jeden z nejnáročnějších a také nejnákladnějších stavebních projektů v oblasti dopravy za poslední řadu let. Odhadované náklady už také stouply o pětinu – původní rozpočet operoval s částkou kolem 155 milionů korun, v současnosti se už počítá s cenou přes 180 milionů.

Nový most by se měl vyhoupnout „nahoru“ v září

Zatímco labutě a kachny na hladině Ohře líně sledují pomaličku jezdící vlaky na starém mostě nad sebou, odborníci na levém břehu v prostoru dřívější louky a přehrazené cesty s cyklostezkou už sestavují velké ocelové díly, které budou tvořit konstrukci nového mostu. V září by měl na místo dorazit speciální obří jeřáb, který dokáže sejmout starý most a na jeho místo po nějakém čase nasadit nový. Proti současnosti se změní i pozice i nosných pilířů, na kterých je most upevněn. Současný střední pilíř má být zbourán a jeho funkci převezme a o kus dál na trochu jiném místě jiný pilíř, který tam bude vystavěn jako zcela nový.

Cyklostezka pod mostem a cesta pro pěší jsou uzavřené na celý rok

Cyklostezka a pěší vycházková cesta na levém břehu Ohře pod libočanským mostem jsou nyní kvůli stavebním pracím pro veřejnost zcela uzavřené. To by mělo platit až do konce ledna 2023. Žatecká radnice v souvislosti s vývojem stavby a postupem prací oproti původní verzi trochu změnila termíny uzavírky. Až jeřáb sundá současnou konstrukci mostu, na trati mezi Žatcem a Podbořany začne platit několikatýdenní výluka. Nějakou dobu totiž ještě potrvá, než se změní poloha pilířů, proběhnou všechny důležité testy a zkoušky, a teprve pak bude moci nový most „jít nahoru“ a začít sloužit pro jízdu vlaků přes řeku.

ČTĚTE TAKÉ: Cyklostezka a výletní cesta pod libočanským mostem jsou čerstvě uzavřené. Začala příprava k výměně železničního mostu za 155 milionů

ČTĚTE TAKÉ: V Libočanech se chystá velká výměna železničního mostu přes Ohři za 155 milionů korun. Práce začnou v srpnu

ČTĚTE TAKÉ: Musel jsem zastavit celé Pendolino. Ve vagónu byl rozrušený muž s nožem, vypráví strojvedoucí ze Žatce

(na snímcích: stará konstrukce mostu nad řekou na okraji Žatce a pod ní na břehu vznikající budoucí nový most. Foto Libor Želinský)