Musel jsem zastavit vlak. Ve vagónu byl rozrušený muž s nožem, vypráví strojvedoucí ze Žatce

Žatec, ČR – „Vyjel jsem z Prahy a mířím přes republiku na severní Moravu. Více než půlku cesty se nic zvláštního nedělo, šichta jako každá jiná. Před Hoštejnem, to už je na Moravě, ale ke mně do kabiny přijde vlakvedoucí a říká: Ve třetím vagónu sedí člověk, pořezal se nožem na krku. Už je tam okolo krev a všem nám hlásí, ať si ho nevšímáme, ať ho necháme v klidu umřít.“ Ivo Valášek ze Žatce (59) pracuje celý život jako strojvůdce, posledních deset let jezdí s Pendolinem a tento týden řídil vlak z Prahy do Ostravy, ve kterém se odehrály dramatické chvíle. Strojvedoucí musel na nejbližším vhodném místě odstavit vlakovou soupravu a také zalarmovat policisty a záchranáře. Nikdo nevěděl, co přesně se ve vagónu a v mužově mysli děje, co ještě dalšího by se mohlo stát a jak velké riziko hrozí třeba i ostatním cestujícím, kterých bylo v celém vlaku kolem sto padesáti.

V místě bez signálu pomohla vysílačka

„V místě, kudy jsme projížděli, zrovna nebyl mobilní signál a vlakvedoucí tak nemohla telefonovat na tísňové linky sama. Přišla mi tedy vše oznámit do kabiny a zároveň jsme potřebovali rychle využít i vysílačku, kterou mám jako strojvedoucí. Informoval jsem přes vysílačku řídícího dispečera v Přerově. Potom jsme my i dispečer uvědomili o krizové situaci policisty a záchranáře. Oznámil jsem, že soupravu odstavím na nádraží v Zábřehu a že tam potřebuji mít na místě připravenou policii i zdravotníky,“ vypráví Ivo Valášek na dotaz naší redakce.

Pasažérům se nic nestalo, ale muž se bodl a zranil

V Zábřehu ostatní cestující z vlaku vystoupili, nikomu se naštěstí nic nestalo. Starší muž s nožem nebyl agresivní vůči okolí, chtěl ublížit jen sám sobě. A jednání s ním bylo mnohem těžší a delší než přesun pasažérů do bezpečí. „Policisté s ním vyjednávali dlouho, nějak určitě přes hodinu. Stáli na obou koncích vagónu a přesvědčovali dotyčného muže, ať je v klidu a neublíží si. Zároveň se čekalo ještě na příjezd hlavního školeného policejního vyjednavače. Jenže než ten dorazil, rozrušený muž se stejně bodl,“ popisuje dramatické okamžiky Ivo Valášek. Muž se sebevražednými sklony potom skončil v nemocnici.

Krizové momenty nejsou ničím výjimečným, Ivo zažil i dvě srážky s auty, jednu velmi tragickou

Situace se potom už zklidnila, strojvedoucí se vystřídali v návaznosti na předpisy o povoleném počtu hodin ve službě a vyprázdněná souprava Pendolino pár hodin po krizové události přejela do Bohumína. Ivo Valášek pracuje jako strojvedoucí od roku 1984, tedy už skoro čtyřicet let. A potvrzuje, že o krizové nebo bohužel i tragické momenty v tomto povolání není nouze. „Je to náročná práce. Taková, u které jste vždy jednou nohou v kriminále a jednou v hrobě, jak se někdy říká,“ pokrčí rameny. „Člověk musí být dost obrněný i psychicky,“ dodává. V roce 2000 řídil motorový vlak, před který vjelo osobní auto na přejezdu ve Tvršicích u Žatce. Při této nehodě tehdy zemřeli dva lidé v autě. Před čtyřmi roky, to už jezdil s Pendolinem, se jeho rychlík za podobných okolností zase střetl s vozidlem BMW u Pňovan nedaleko Plzně. Řidička auta měla v tomto případě větší štěstí; vyvázla s několika zraněními a šokem, ale zůstala naživu.

ČTĚTE TAKÉ: Zapomenutá dramata: deset mladých lidí zahynulo na přejezdu v Deštnici. Na počátku tragédie byl spor na pracovišti

ČTĚTE TAKÉ: Zapomenutá dramata: zámek Valeč u Podbořan začal hořet uprostřed noci. Spalo v něm osmdesát dětí

ČTĚTE TAKÉ: Cyklostezka a výletní cesta pod libočanským mostem jsou uzavřené. Začala příprava k výměně železničního mostu za 155 milionů

(na snímcích: Ivo Valášek jako strojvedoucí a dole v civilu coby dárce krve. Foto archiv rodiny)