V Klatovech jako v Postoloprtech: nový most už stál, ale pak se musel zase hned zbourat
Postoloprty, Klatovy, ČR – Napřed ho postavili, použil se na to materiál za 15 milionů korun, a teď ho zase začali rozebírat. Po mostě ještě neprojelo ani jedno auto, ale jeho konstrukce už musela pryč a později se bude sestavovat nový, zase znovu od začátku. Případ se odehrál nyní v lednu v Klatovech, kde se staví obchvat města. Bourání již postaveného mostu začalo tuto sobotu (20.1.). Událost připomněla situaci před šesti roky v Postoloprtech, kde se stalo něco velmi podobného – i tam se stavěl nový silniční most, a když už byl skoro celý hotový, začal se zase rozebírat a „bourat“.
Problém přinesly špatné betonové díly
V Klatovech až po postavení mostu kontrolní testy zjistily, že dodavatel poskytl na stavbu špatně vyrobené prefabrikáty (betonové díly). Most by tak neměl požadovanou životnost. „Problémy by se objevily už zhruba po třiceti letech, ale my budujeme, požadujeme a deklarujeme dopravní stavby, které mají životnost aspoň sto let,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl ve vyjádření pro iDnes.cz. Konstrukce silničního mostu u Klatov je složená přibližně z 80 dílů a použitý materiál stál zhruba 15 milionů korun. Nyní dodavatelská firma musí vyrobit nové betonové díly, odpovídající požadovaným parametrům. Patnáct milionů se může zdát hodně peněz, ale z hlediska stavby celého obchvatu jsou to jen absolutní „drobné“. Celý obchvat Klatov je dlouhý osm kilometrů, obsahuje jedenáct mostů, tři okružní křižovatky a celková cena je více než jednu miliardu korun, vyplývá z materiálů ŘSD. Kompletně otevřen má být letos v listopadu.
Před šesti lety se boural nově postavený most i v Postoloprtech
Prakticky stejné to bylo před šesti roky v Postoloprtech. Stavbaři budovali nový silniční most přes hlavní obchvatovou komunikaci, most je v blízkosti KB Bloku. A když už byl nový most skoro hotový, najednou ho zase začali bourat. Událost tehdy vzbudila pozornost mnoha médií i včetně televize. A i tehdy stály za problémy vadné betonové díly. „Při testech jsme zjistili, že mostní konstrukce by neměla dostatečnou odolnost vůči chemickým látkám používaným na rozmrazování,“ uvedl tehdy Jan Studecký za ŘSD. Most by se tak rychle poškozoval zejména při zimním solení a jeho životnost by byla rovněž výrazně kratší, než jak to požaduje ŘSD jako investor stavby. Proto bylo nutné původní vadný most zbourat. Bourání začalo v dubnu 2018 a v červnu se již začal stavět most nový a z nových dílů. Náklady na bourání v tomto případě činily zhruba tři miliony korun. Postoloprtský most je výrazně menší než ten u Klatov.
Celý obchvat Postoloprt má být hotový až v roce 2028
V srpnu 2018 se už začalo jezdit po novém úseku D7, který začíná právě zhruba v místech pod uvedeným silničním mostem a směřuje dál k Bitozevsi, zóně Triangle a na Chomutovsko. Celý obchvat kolem Postoloprt, kvůli němuž se například musely i bourat a znovu stavět některé části fotbalového stadionu, který se díky tomu dočkal i své výrazné modernizace, však zatím hotový ještě není. Měřit bude pět kilometrů, součástí bude několik mostů a dokončený má být v roce 2028. Stavba tohoto úplně posledního úseku dálnice D7 však ještě nezačala, rozjet se má zhruba za dva roky.
(na snímku nahoře: silniční most na okraji Postoloprt přes dálnici D7 z pohledu při příjezdu od Chomutova, v záběru je vlevo v pozadí. Právě na tomto místě proběhlo před šesti roky bourání původní konstrukce už skoro hotového nového mostu kvůli vadným betonovým dílům. Foto Mapy.cz)