Stavba dálnice v Postoloprtech začne nejdříve v roce 2025, napsal ministr dopravy v reakci na dotazy senátora

Postoloprty, Praha – Stavba nových pruhů dálnice D7 v oblasti Postoloprt začne nejdříve v roce 2025. V současnosti probíhá příprava stavby, ta by měla být dokončena v roce 2024. Informoval o tom ministr dopravy ČR Martin Kupka v reakci na informace některých politiků z regionu, že v postupu připravované stavby nového obchvatu Postoloprt dochází ke zpoždění a že dostavba dálnice D7, u níž bude „postoloprtský úsek“ poslední částí, není ani uvedena v programovém prohlášení nové vlády ČR, jejíž ministři nastoupili do funkcí loni v prosinci.

Tři zákonodárci na schůzce v Postoloprtech

Na problém upozornil na začátku letošního roku starosta Postoloprt Zdeněk Pištora, v jeho městě na radnici posléze proběhla schůzka, jíž se kromě starosty zúčastnili také tři členové Parlamentu ČR – poslanec Karel Krejza (ODS) z Litoměřic, poslanec Pavel Růžička (ANO) z Postoloprt a senátor Ivo Trešl (STAN) z Rakovníka, který byl do Senátu zvolen za volební obvod Louny (ten tvoří společně okresy Louny a Rakovník). Účastníci schůzky se zabývali i tím, že podle nich ze střednědobého finančního plánu Ředitelství silnic a dálnic „vypadla“ alokace finančních prostředků na dostavbu dálnice D7 včetně závěrečného úseku v Postoloprtech.

Dostavba je důležitá, současný stav se střídáním úseků je dost rizikový, připomněl senátor

Senátor Ivo Trešl následně písemně oslovil a potom i osobně jednal s ministrem dopravy Martinem Kupkou a žádal o upřesnění informací a o zahájení stavby bez zbytečných prodlev. „Dokončit rychlostní dopravní spojení z Prahy na severozápad Čech a do Německa je velmi důležité a je to prioritní úkol pro zkvalitnění podmínek v regionech. Současná silnice Praha – Louny – Chomutov navíc patří ve statistice nehodovosti k těm vůbec nejhorším a nejrizikovějším v ČR, k čemuž přispívá i opakované střídání úseků dálnice a silnice 1. třídy. Rychlou dostavbou dálnice po celé délce by došlo zcela jistě k zajištění větší plynulosti a bezpečnosti provozu bez dopadů na dotčené obce, kterými v současnosti komunikace prochází,“ napsal ministrovi senátor Ivo Trešl. Ministr dopravy Martin Kupka odpověděl nyní v průběhu března. „Mým cílem je určitě pokračovat v budování páteřní sítě silnic a dálnic v České republice. Dokončení přípravy D7 v úseku u Postoloprt očekávám v roce 2024 a zahájení realizace se plánuje nejdříve na rok 2025. Finanční zdroje pro státní fond dopravní infrastruktury budou k dispozici, teď se připravuje střednědobý výhled rozpočtu na roky 2024 a 2025,“ napsal ministr.

Obchvat Postoloprt je stavebně nejnáročnější a přijde na řadu jako poslední

Dálnice D7 v rozsahu Praha – Chomutov má mít celkovou délku 82 km. Z toho 47 km je už dostavěno a v provozu podle parametrů standardní čtyřproudové dálnice. Dalších deset kilometrů se nyní aktuálně staví (mezi těmito úseky jsou například lokality kolem Loun a Chlumčan). Zbývají ještě úseky o délce celkem kolem 24 kilometrů, které jsou nyní teprve ve fázi přípravy. Mezi nimi je i obchvat Postoloprt. Podle aktuálních informací od Ředitelství silnic a dálnic má stavba úseku v Postoloprtech začít v roce 2025 a komplet hotová dálnice v tomto místě má být uvedena do provozu v roce 2028. Nový úsek v Postoloprtech bude měřit přibližně 4,8 kilometru. Jen tento jeden úsek má stát kolem 2,5 miliardy korun a ze stavebního hlediska bude patřit k nejnáročnějším, protože jeho součástí bude několik mostů, záplavová řešení, křížení se železniční tratí, podchod pro pěší pod tělesem dálnice a další prvky.

Kvůli budoucí dálnici se musel posunout fotbalový stadion

Určitou zajímavostí je i to, že chystaná dostavba dálnice si vynutila částečné přestěhování fotbalového stadionu v Postoloprtech a zbourání některých jeho prvků, například tribuny, restaurace či šaten pro hráče a rozhodčí. Celý sportovní areál se musel kvůli stavbě dálnice posunout zhruba o třicet metrů směrem k severu. Místo zbouraných objektů budou mít fotbalisté, funkcionáři i diváci zcela nové vybudované zázemí. Náklady jen na zásahy na stadionu se pohybovaly kolem 60 milionů korun. Stavební práce na hřišti skončí do letošního léta. V září už by měl fotbalový klub, který letos slaví 100 let od založení, převzít do užívání svůj „zbrusu nový“ areál. Dálnice povede jen malý kousek od něj přesně v místech, kde ještě loni stála stará tribuna.

ČTĚTE TAKÉ: Zajímavé záběry z výšky: takhle teď vypadá stadion v Postoloprtech, který se posouvá o třicet metrů kvůli budoucí stavbě dálnice

ČTĚTE TAKÉ: Stěhování a přestavba stadionu se přiblížily. Město má zajištěno potřebných 60 milionů

ČTĚTE TAKÉ: Bečov, Kraslice, Postoloprty. Lidé mají radost, že se jejich město dostalo na plechovku světoznámého nápoje

(na snímcích: zatím nejnovější úsek dálnice D7, otevřený loni v prosinci v oblasti Panenského Týnce nedaleko Loun. Tento úsek měří 3,5 kilometru, stavba trvala přes dva roky a stála 685 milionů korun bez DPH. Dole jsou senátor Ivo Trešl /vlevo/ a starosta města Zdeněk Pištora při společném jednání na radnici v Postoloprtech. Foto: Ministerstvo dopravy ČR a archiv senátora)