Most už je minulostí, stoletá služba skončila. Teď je místo nad řekou prázdné, nový nástupce půjde nahoru v září

Žatec, Libočany – Mohutný starý ocelový železniční most mezi Žatcem a Libočany, který více než sto let převáděl vlaky přes Ohři na trati Žatec – Plzeň, je už kompletně minulostí. V neděli po několika měsících náročných příprav obrovský jeřáb sundal z pilířů první polovinu jeho konstrukce a v úterý přišla na řadu druhá půlka. Zbouraný už je také velký nosný pilíř na levém břehu. Přes řeku teď v místě nevede vůbec žádné přemostění. Takhle to potrvá nyní přibližně měsíc. Potom po dalších stavebních a technických přípravách chlapi s jeřábem znovu „vysadí nahoru“ zbrusu nový most, jehož konstrukce je už nyní připravená na břehu.

První půlka šla dolů v neděli a druhá v úterý

První polovinu mostu snesl jeřáb z podpěr na zem v neděli (7.8.) po 17. hodině. Vyzdvižení a transport s bezpečným uložením trvaly asi půl hodiny, vše proběhlo bez potíží. Druhou část mostní konstrukce upevnili pracovníci na lana a řemeny jeřábu v úterý ráno. Po osmé hodině se i druhá půlka mostu „odlepila“ z pilířů a po milimetrově přesné práci jeřábníka a celého týmu za několik desítek minut bezpečně dosedla na břeh.

Takový zážitek můžeme vidět jednou za život

Neobvyklou událost sledovaly desítky diváků na březích řeky, hlavně lidé ze zahrádek v okolí. Mnozí se shromáždili už v pondělí vpodvečer, kdy to podle příprav vypadalo, že celý zbytek mostu s pomocí jeřábu „půjde dolů“ už každou chvíli, ale potom odborníci ze stavebních firem práce přerušili a nevšední podívanou mohli lidé vidět až v úterý ráno. „Je to určitě zajímavý a neobvyklý zážitek, člověk něco takového může vidět jen jednou za život. Starý most tu byl přes sto let, nový tam bude také asi podobně dlouhou dobu, takže tohle jsou jen krátké okamžiky a vzácné příležitosti, jak je vidět v mimořádné situaci,“ uvedla zahrádkářka Ludmila, která pochází z Mostu, ale nyní už žije řadu let v Libočanech, kde má chalupu a zahradu.

Největší jeřáb unese až 750 tun a břemeno zvedne do výšky 190 metrů

Most u Žatce zvedl z pilířů a uložil na břeh obří mobilní jeřáb Liebherr LR 1750. Je to největší jeřáb v České republice. Dokáže uzvednout břemeno o hmotnosti až 750 tun (každá polovina železničního mostu v Žatci měla hmotnost přibližně 500 tun, pozn. aut.) a hák ho dovede zdvihnout do výšky přes 190 metrů. Pracovala s ním firma Hanyš – Jeřábnické práce, která má ve svém „vozovém parku“ aktuálně více než 80 jeřábů různých parametrů a velikostí. V Žatci na staveništi u mostu je nyní rovněž jeřábů několik. „U největšího jeřábu, který pracoval v Žatci, je kromě nosnosti velkou výhodou i skvělá průchodnost těžším terénem, kam se kolový jeřáb nedostane. Náročná je přeprava všech těchto jeřábů na požadované místo stavby, stroje se musí vždy rozebrat na několik dílů, převážejí je soupravy s nadměrným nákladem, někdy je to i několik desítek souprav,“ popsala některé zajímavosti Jitka Hanyšová z uvedené firmy.

Cena za výměnu mostu je 180 milionů

Výměna železničního mostu přes Ohři je jeden z nejnákladnějších a nejnáročnějších projektů v dopravní síti na Žatecku za poslední desítky let. Příprava na místě probíhala od loňského října, na břehu odborníci postupně sestavovali i konstrukci mostu nového. Starý most byl odstraněn na začátku srpna a nový most by měl být nad řeku vyzdvižen a osazen v průběhu září. Na starosti to znovu dostane uvedený obří jeřáb. Zakázku na výměnu mostu vypsala Správa železnic. Výměnu mostu jako dodavatelé zajišťují firmy SMP CZ (Stavby mostů Praha) a Firesta-Fišer rekonstrukce, stavby. Celková cena je kolem 180 milionů korun. Na trati je nyní výluka a náhradní autobusová doprava; vlaky by po nově usazeném mostě měly začít jezdit od listopadu.

ČTĚTE TAKÉ: FOTO: Z mostu už je půlka pryč. Největší jeřáb v republice se pustil do práce u Ohře na okraji Žatce

ČTĚTE TAKÉ: Starý most má před sebou už jen půl roku služby. Jeho nástupce již vzniká na břehu pod ním

ČTĚTE TAKÉ: V neděli mohou zájemci v Žiželicích opět nastoupit do vlaku. Počkali si deset let

(na snímcích: aktuální situace na řece mezi Žatcem a Libočany – tam, kde více než sto let se klenul železniční most, je teď prázdné místo. Stará konstrukce mostu (stříbrná) je položená na břehu, za ní je vyšší modrá, která bude upevněna nad řeku v září. Na obrázku úplně dole je bezprostřední „začátek operace“ – demontáže starého mostu. Foto Libor Želinský /3/ a firma Hanyš – Jeřábnické práce /1/. )