FOTO: Z mostu už je půlka pryč. Největší jeřáb v republice se pustil do práce u Ohře na okraji Žatce
Žatec, Libočany – Z ocelového železničního mostu, který se více než sto let klenul přes Ohři mezi Žatcem a Libočany, je nyní už půlka jeho konstrukce pryč. Obrovský jeřáb, největší v republice, ji v neděli (7. 8.) sundal z pilířů a „opatrně položil“ vedle na levý břeh řeky. Druhá půlka mostu ji bude následovat co nevidět, bude to hned v nejbližších dnech. Vlaky mezi Žatcem a Podbořany teď nejezdí, u Ohře probíhá výměna železničního mostu, což je jeden z nejnákladnějších a nejnáročnějších projektů v dopravní síti na Žatecku za poslední desítky let.
Konstrukce mostu váží stovky tun
Výměnu mostu na místě připravují stavební firmy už od loňského roku, na břehu pod pilíři také například odborníci postupně sestavují i konstrukci mostu nového. V průběhu letošních prázdnin na staveniště dorazilo několik jeřábů a mezi nimi byl i stroj nemohutnější a nejsilnější v republice. Není divu, ocelová konstrukce mostu váží stovky tun.
První část mostu šla dolů v neděli kolem 17. hodiny
V neděli 7. srpna zhruba kolem 17. hodiny začala jedna z nejnáročnějších operací: sejmutí první části starého mostu z pilířů a její bezpečný transport na břeh. Vše dopadlo na jedničku, opatrný klidný a přesný přesun obrovského břemene, ukotveného několika řemeny k jeřábu, trval přibližně půl hodiny, konstrukce pak v pořádku dosedla na břeh. V pondělí už ji pracovníci firem na stavbě rozřezávali autogenem na menší díly a za pomoci menšího jeřábu nakládali k odvozu.
Nový most je zatím na břehu, nad řeku půjde až v průběhu září
Další chlapi pracovali na zbytku konstrukce starého mostu, která půjde dolů také, a to už během tohoto týdne. V místě blízko soutoku Ohře a Liboce pak budou probíhat další stavební práce, mimo jiné bude vybudován nový nosný pilíř. Konstrukci zbrusu nového železničního mostu, která je nyní umístěna rovněž na staveništi na levém břehu Ohře, vyzdvihne jeřáb nahoru nad řeku v průběhu září. Pak budou určitou dobu probíhat ještě dokončovací práce a technologické zkoušky nového mostu. Podle současných předpokladů by po něm vlaky měly začít jezdit od listopadu.
Vlaky by po mostě měly znovu jezdit od listopadu
Zakázku na výměnu více než sto let starého železničního mostu, který už byl ve špatném technickém stavu a vlaky přes něj v posledních letech musely jezdit velmi sníženou rychlostí, vypsala státní organizace Správa železnic, která je i investorem stavby. Výměnu mostu zajišťují firmy SMP CZ (Stavby mostů Praha) a Firesta-Fišer rekonstrukce, stavby. Cena je kolem 180 milionů korun. Přes most vede hlavní železniční koridor Plzeň – Žatec – Most. Na trati na Žatecku a Podbořansku je nyní výluka, která platí zatím až do konce října.
(na snímcích: místo u soutoku Ohře a Liboce na okraji Žatce krátce po demontáži první části starého železničního mostu. Starý most je stříbrný, nová konstrukce mostu, který teprve „půjde nahoru“, má modrou barvu, což je vidět hlavně na snímcích dole. Dva záběry úplně dole zachycují starý kus mostu bezprostředně v prvních minutách po sundání ještě na řemenech jeřábu. Foto Libor Želinský /7/ a Šárka Meniecová /2/. )