Železničáři chtěli zrušit dva přejezdy v polích u Března. Radnice to zamítla
Louny, Postoloprty – Ze železniční trati mezi Postoloprty a Louny měly zmizet dva málo využívané železniční přejezdy. Návrh na jejich zrušení podala už v létě 2019 Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Městský úřad Louny ale těsně před závěrem loňského roku rozhodl, že zrušení ani jednoho z přejezdů nepovolí.
Polní cesty využívají hlavně zemědělci
Na obou přejezdech se kříží železnice s polními cestami, tzv. účelovou komunikací. Oba leží v lokalitě v polích v oblasti Března u Postoloprt. Aut po nich jezdí málo, ale tyto cesty jsou veřejně přístupné, většinou je používají například vozidla nebo jiné stroje zemědělců. SŽDC chtěla tyto přejezdy zrušit se zdůvodněním, že oba jsou jen minimálně využívané.
Museli bychom jezdit s technikou přes město
Stavební úřad radnice v Lounech, který ve státní správě plní i roli tzv. silničního správního úřadu, k věci zahájil řízení a oslovil i majitele a uživatele dotčených cest a pozemků, aby se k věci vyjádřili. K záměru zrušit přejezdy pak sdělily svůj nesouhlas zemědělské a myslivecké společnosti z okolí. „Přejezdy jsou důležité pro obslužnost na našich pozemcích, kde hospodaříme. Pokud by byly zrušeny a uzavřeny, museli bychom pokaždé absolvovat objízdnou trasu o minimální délce 4,5 kilometru přes město. Tím bychom naší zemědělskou technikou zbytečně zatěžovali městskou dopravu, komunikaci, šlo by i o ekologickou zátěž. Na pozemky potřebujeme jezdit k zásahům přibližně dvacetkrát za rok,“ uvedla Šárka Everettová ze společnosti Agro Lipno.
Myslivci by se nedostali k zařízení pro krmení zvěře
Nesouhlas poslali také myslivci z Myslivecké společnosti Březno. „V prostoru nad tratí máme několik krmných zařízení a napájecí nádržky pro zvěř, které vyžadují pravidelnou obsluhu. Dnes nemáme jiný přístup na tyto pozemky než přes uvedené železniční přejezdy,“ napsali myslivci. Pracovníci stavebního úřadu lounské radnice věc zkoumali i přímo na místě při tzv. místním šetření. „Zjistili jsme, že navrhovaná alternativní cesta neexistuje. Cesta by vedla přes obhospodařované pole. Zrušením přejezdu by došlo ke znemožnění přístupu vlastníků a uživatelů sousedních pozemků k nemovitým věcem,“ uvedla vedoucí odboru stavebního úřadu Kateřina Todtová a návrh na zrušení přejezdů nepovolila.
V ČR je skoro 8 000 přejezdů, každý téměř na kilometr trati
Česká železniční síť má v současnosti délku přibližně 9 500 kilometrů a je na ní umístěno kolem 7850 přejezdů. Ty méně vytížené se SŽDC snaží zrušit. „Je to další z možností, jak zvyšovat bezpečnost železničního provozu. Snahou SŽDC je, aby se počet železničních přejezdů stále snižoval. Snažíme se rušit křížení na málo využívaných účelových komunikacích a ta, která se nacházejí blízko vedle sebe. V mnoha případech nejde ani tolik o úsporu financí, ale o odstranění potenciálně kolizních míst,“ vysvětlil generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Například v roce 2019 se podařilo v celé ČR po žádostech SŽDC, podobných jako na Lounsku, zrušit jedenáct dřívějších přejezdů. V Ústeckém kraji z nich byl jen jeden – v Jirkově u Chomutova.
ČTĚTE TAKÉ: Alej, louky, pás lesa. Opuštěná kaplička i nádraží dostanou společnost
ČTĚTE TAKÉ: Na nádraží v Postoloprtech se chystá další rekonstrukce. Vznikne tam nové nástupiště
ČTĚTE TAKÉ: V neděli mohou zájemci v Žiželicích opět nastoupit do vlaku. Počkali si deset let
(ilustrační foto nahoře: pixabay.com)