Na křižovatce mezi Lenešicemi a Dobroměřicemi vznikne kruhový objezd. Vážné nehody by tam měly skončit
Lounsko – Další důležitá křižovatka v okrese Louny bude přestavěna na kruhový objezd. Jde o místo pod známým kopcem Červený vrch u Loun, kde se kříží silnice Lenešice – Dobroměřice s hlavním silničním tahem Louny – Most. Dopravní experti tuto křižovatku v minulosti několikrát zařadili mezi nejvíce nebezpečná místa v silniční dopravě v okrese Louny, často na ní vznikají vážné nehody.
Práce mají začít v roce 2023
Bezpečnost uvedeného místa by se měla začít zlepšovat od příštího roku. V roce 2023 mají totiž podle současných harmonogramů být zahájeny práce směřující k přestavbě frekventované křižovatky na kruhový objezd. Investorem bude Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), které stavbu připravuje už od roku 2020. Postupné kroky konzultuje i s vedením obce Dobroměřice, v jejímž katastru křižovatka leží. „ŘSD už v roce 2020 nechalo vypracovat projektovou dokumentaci k budoucí přestavbě křižovatky,“ uvedla Nina Ledvinová, mluvčí ŘSD. Náklady na přestavbu křižovatky se tehdy odhadovaly na čtyři miliony korun bez DPH. Od té doby ovšem stouply ceny za stavební materiál i zhotovení prací, takže finální cena příští rok zřejmě bude ještě o něco vyšší.
Kruhové objezdy jsou výrazně bezpečnější
Kruhové objezdy na českých silnicích i v městských ulicích přibývají po desítkách každý rok. Důvod je jednoduchý: systém okružní křižovatky je výrazně bezpečnější pro všechny účastníky silničního provozu – a to i v případě, že se auta kvůli chybě střetnou při nehodě. Na kruhové křižovatce totiž musí všichni řidiči výrazně zpomalit a jsou na ní prakticky vyloučeny jak čelní, tak i prudké boční nárazy, které často mívají vážné a nevratné následky. Když už na kruhovém objezdu do sebe auta „ťuknou“ kvůli nepozornosti nebo chybě některého z řidičů, většinou jde o střet pod šikmým úhlem a v malé rychlosti, který nevede ke zraněním lidí v autech.
Počet nehod po změně křižovatek klesá na polovinu a počet zranění o 90 %
„Na většině míst, kde vznikla kruhová křižovatka, po její výstavbě klesl počet nehod o 50 % a četnost zranění o více než 90 %,“ informoval Ústav dopravního inženýrství v Praze o výsledcích své studie už v roce 2002 (později byla tato organizace sloučena s Technickou správou komunikací hlavního města Prahy, v níž vznikl samostatný úsek dopravního inženýrství). Kruhové objezdy kvůli zvýšení bezpečnosti v dopravě se v ČR podle vzoru západní Evropy masivně staví od poloviny 90. let. Od té doby jich vzniklo již několik tisíc. Státní pokladna nebo také města a obce za jejich vytvoření zaplatily už stamiliony korun.
(ilustrační foto nahoře: pixabay.com)