Krásný, modrý, moderní: nad řeku v Žatci se po roce příprav vyhoupl zbrusu nový železniční most

Žatec – Čekání příznivců železnice a jejích zajímavých stavebních a technologických prvků skončilo, přes řeku Ohři na okraji Žatce směrem k Libočanům se od tohoto týdne už klene krásný, zbrusu nový mohutný šedomodrý most s moderní vizáží. Odborníci výměnu na místě připravovali celý rok – od loňského října. Vlaky na trati Žatec – Plzeň se poprvé po novém mostě projedou v listopadu, v současnosti ještě probíhají dokončovací práce a na železnici v tomto úseku je nařízena výluka dopravy.

Starý most sloužil 115 let, dolů šel letos v srpnu

Výměna železničního mostu znamenala jeden z nejnákladnějších a nejnáročnějších projektů v dopravní síti na Žatecku za poslední desítky let. Investorem byla Správa železnic, cena za zakázku činila kolem 183 milionů korun. Starý most, který na místě sloužil dlouhých 115 let, tedy od roku 1907, odstranili odborníci pomocí největšího a nejvýkonnějšího stavebního jeřábu v České republice letos na počátku srpna.  

Konstrukce má kolem 600 tun, jeřáb ji zvedal po polovinách

Po dalších zhruba měsíčních přípravách, jejichž součástí bylo i vybudování nového nosného pilíře, nyní odborníci a firmy přikročili k vyzdvižení, osazení a montáži zcela nového mostu, jehož konstrukce v uplynulých měsících průběžně vznikala jen malý kousek vedle – na pronajatém „staveništi“ na levém břehu Ohře. Pozemek ke stavbě propůjčilo firmám město. V neděli (2. 10.) jeřáb zdvihl a přesunul na finální místo nad řeku první polovinu konstrukce nového mostu, která vážila 342 tun. V úterý pak na pilíře stejným způsobem putovala druhá půlka mostu, která byla o něco lehčí – vážila „jen“ 260 tun, popsala postup prací v posledních dnech Správa železnic.

Vlaky přes nový most začnou jezdit v listopadu

Nový moderní most měří na délku kolem 120 metrů. Vlaky po něm začnou jezdit od listopadu. Zatímco starý most už byl v havarijním stavu kvůli postupující korozi a dalším vlivům, v posledních letech se několikrát opravoval a vlaky přes něj musely jezdit z bezpečnostních důvodů jen velmi pomalu, nové přemostění umožní dopravu opět zrychlit. Správa železnic v posledních letech postupně pracuje na modernizaci celého koridoru Most – Chomutov – Žatec – Plzeň. Na trati hlavně na Žatecku a Podbořansku se upravují svršky, zmírňují některé oblouky, opravují mosty i přejezdy. Cílem je modernizace trati, ale i zrychlení – jedním ze záměrů je, aby po rekonstrukci mohly vlaky na trati v úsecích mimo města a obce jezdit rychlostí až 100 km/h.

ŠPIČKOVÉ VIDEO z postupné montáže nové konstrukce mostu, skvěle natočené i sestříhané, od autora Petra Marka ze Žiželic, si můžete prohlédnout ZDE.

Další fotografie jsou dole pod článkem.

ČTĚTE TAKÉ: Most už je minulostí, stoletá služba skončila. Teď je místo nad řekou prázdné, nový nástupce půjde nahoru na podzim

ČTĚTE TAKÉ: FOTO: Z mostu už je půlka pryč. Největší jeřáb v republice se pustil do práce u Ohře na okraji Žatce

ČTĚTE TAKÉ: Starý most má před sebou už jen půl roku služby. Jeho nástupce již vzniká na břehu pod ním

(na snímcích: zbrusu nový most přes Ohři mezi Žatcem a Libočany. Na dvou záběrech úplně dole je stejné místo letos v srpnu, kdy byl odstraněn starý most, a v únoru, kdy se celá důležitá výměna na místě ještě připravovala. Foto Libor Želinský /4/ a Správa železnic /2/. )