Hlavní nádraží v Žatci: památková budova už je krásně žlutá, nyní se pracuje hlavně na straně od města
Žatec – V Žatci pokročila rekonstrukce historické památkové budovy hlavního nádraží, která začala již v lednu 2024. Správa železnic za opravu zaplatí přibližně 100 milionů korun. V současnosti je budova ještě uzavřena a lidé směřující na nástupiště k vlakům ji už déle než rok musí obcházet „z boku“, ale první část budovy by měla začít sloužit cestujícím již v průběhu srpna. Práce na rekonstrukci jiných částí však budou ještě pokračovat až do počátku roku 2026.
Novinkou bude výtah
Většina památkového objektu už má novou, krásně žlutou fasádu. Ta se začala objevovat na části budovy u nástupišť postupně již od loňského prosince, nyní práce pokračují hlavně na opačné straně objektu – u autobusových zastávek ze směru od města. Tam je z větší části už také fasáda hotová, aktuálně na témže místě probíhá rekonstrukce historické přístavby s dvoukřídlým schodištěm. Součástí bude i nově zavedený výtah, který zajistí přístup z plochy pod nádražím, kde staví autobusy městské dopravy. Prioritně by měl sloužit hlavně vozíčkářům a jiným zdravotně a pohybově postiženým lidem, aby se dokázali snadno dostat „nahoru“ k vlakům a delší schodiště pro ně neznamenalo překážku.
Část budovy nádraží se pro cestující otevře už v srpnu
Část budovy nádraží se zázemím pro cestující bude po „pauze“ trvající zhruba rok a půl otevřena pro veřejnost již letos v srpnu. „Veřejnost bude moci nádraží využívat už v srpnu, další dokončovací práce však budou ještě pokračovat až do počátku příštího roku,“ uvedl Dušan Gavenda z tiskového oddělení Správy železnic letos na konci června ve vyjádření pro týdeník Žatecké noviny. Nyní cestující přicházejí k vlakům nebo od nich po příjezdu odcházejí kolem rozlehlé budovy. Jízdenky si mohou koupit v provizorní menší „stavební buňce“ umístěné poblíž první koleje, anebo také rovnou ve vlaku u průvodčího.
Nádraží je od roku 2020 památkově chráněno
Rekonstrukci památkové budovy vede stavební společnost Chládek a Tintěra, investorem je Správa železnic. „Nová bude fasáda, střecha, dlažby, také nová odbavovací hala, toalety, celé zázemí pro cestující, ale i pro pracovníky dopravních společností,“ popsala už dříve Nela Friebová ze Správy železnic. Nádraží od roku 2020 spadá pod nejvyšší památkovou ochranu, proto je jeho rekonstrukce náročnější. Firma Chládek a Tintěra ovšem v Žatci už má s opravou památek bohaté zkušenosti: nedávno ve městě opravovala také historický Kapucínský klášter, který je nyní velmi oceňován.
Budova je stará více než 150 let
Nádražní budova pochází z roku 1873. V roce 1902 k ní byl přistavěn také pavilon s někdejší restaurací a kryté schodiště umožňující pohodlnější přístup do vestibulu z ulice. Celý komplex byl v roce 2020 zařazen mezi nemovité kulturní památky.
(na snímcích: oprava památkové budovy nádraží v Žatci, stav v červenci 2025. Dole je „pod lešením“ oblá přístavba – pavilon s dvoukřídlým schodištěm. Nově přibude i výtah, který bude prioritně sloužit hlavně lidem s horší pohyblivostí. Foto Libor Želinský)






