Oprava nádraží v Žatci je zhruba v polovině. Na horní části budovy již svítí žlutá fasáda

Žatec – Rekonstrukce budovy hlavního nádraží v Žatci, která je už čtyři roky zařazena mezi národní kulturní památky, má za sebou téměř jeden rok prací. Proces je zhruba v polovině, náročná oprava téměř za sto milionů korun má trvat až do počátku roku 2026. Už jsou však vidět první výsledky a nová budoucí vizáž, zejména v horní části rozlehlé budovy. Objekt už má novou střechu a horní polovina z pohledu od nástupiště i zbrusu novou žlutou fasádu.

Budova je neobsazená, pokyny pro cestující hlásí rozhlas, lidé se musí chovat opatrně

Nádraží je aktuálně ze strany železničářů neobsazené, celá budova je pro veřejnost uzavřena. Provoz na trati a na stanici ale probíhá, lidé mohou v Žatci nastupovat, vystupovat a cestovat, jen musí od ulice celou budovu až k nástupišti obejít. U kolejí je třeba chovat se velmi opatrně, na dění a bezpečnost ve stanici nedohlíží výpravčí ani žádný jiný stálý personál. Pokyny pro cestující hlásí dopravní společnost jen „na dálku“ formou nahrávek z amplionů.

Proměna nádraží bude stát 100 milionů, novinkou bude výtah

Rekonstrukci památkové budovy vede stavební společnost Chládek a Tintěra, investorem je Správa železnic. Proměna nádraží bude stát 99 milionů korun. „Nová bude fasáda, střecha, dlažby, také nová odbavovací hala, toalety, celé zázemí pro cestující, ale i pro pracovníky dopravních společností,“ uvedla Nela Friebová, mluvčí Správy železnic. Velmi zajímavou novinkou má být výtah, který zajistí přístup z plochy pod nádražím, kde staví autobusy městské dopravy. Prioritně by měl sloužit hlavně vozíčkářům a jiným zdravotně a pohybově postiženým lidem, aby se dokázali snadno dostat „nahoru“ k vlakům a dosavadní dvoukřídlé schodiště pro ně neznamenalo překážku.

Nové moderní prvky i obnova kulturních a historických hodnot

Nádraží od roku 2020 spadá pod nejvyšší památkovou ochranu, proto je jeho rekonstrukce náročnější. Firma Chládek a Tintěra ovšem v Žatci už má s opravou památek bohaté zkušenosti: nedávno ve městě opravovala také historický Kapucínský klášter, který je nyní velmi oceňován. „Oprava nádraží probíhá v několika etapách, obsahuje jak řadu nových prvků s budoucími novými moderními technologiemi a zázemím pro řízení dopravy, tak i důraz na správné restaurační práce na kulturně a architektonicky cenných prvcích historické památkové budovy,“ vysvětlil stavbyvedoucí Igor Zdeněk.

Nádraží bylo postaveno před 150 lety

Nádražní budova pochází z roku 1873. V roce 1902 k ní byl přistavěn také pavilon s někdejší restaurací a kryté schodiště umožňující pohodlnější přístup do vestibulu z ulice. Celý komplex byl v roce 2020 zařazen mezi nemovité kulturní památky.

ČTĚTE TAKÉ: Po třech městech v okolí se nyní chystá také velká oprava nádraží v Žatci. Stát bude kolem 90 milionů korun

ČTĚTE TAKÉ: Zajímavost: Nádraží v Žatci je nová kulturní památka. Kdysi nechybělo moc, aby další koleje byly i před budovou – tramvajové

ČTĚTE TAKÉ: Krásně opravený bývalý klášter začne sloužit veřejnosti. Rekonstrukce památky stála 100 milionů korun

(na snímcích: nádraží v Žatci s novou žlutou fasádou a lidé cestující směrem na Mostecko, Chomutovsko, Podbořansko či Plzeňsko. Úplně dole je pohled z opačné strany při příchodu od města, tam ještě většina objektu novou fasádu nemá. Stav je z prosince 2024. Foto Libor Želinský)