Provoz na poškozeném mostě už tři roky řídí semafor. Oprava by měla začít letos v létě
Postoloprty – Přibližně v letos v létě by již mohly začít práce na nutné opravě historického mostu přes koryto Ohře v Postoloprtech na cestě směrem od Března a Loun, na nějž pak těsně před městečkem a zámkem navazuje ještě inundační most „jistící“ cestu v případě dříve pravidelných záplav, zejména při jarním rozlévání řeky po tání sněhu na horách. Na mostě je nyní již tři roky omezena doprava. Jezdí se kyvadlově vždy jen v jednom směru a provoz řídí semafor, protože most je ve zhoršeném technickém stavu.
Náklady by měly být kolem deseti milionů
Letos by však již měla začít jeho oprava. Náklady se zatím odhadují kolem deseti milionů korun. Aktuálně město už nyní v nejbližších dnech vypíše výběrové řízení na dodavatele opravy. V předchozích letech se připravoval projekt, který musel vyhovět i náročným požadavkům, protože most je chráněn jako historická památka. „Když půjde výběrové řízení dobře a bez problémů, předpokládám, že práce na rekonstrukci mostu by mohly začít již v průběhu letošního léta,“ uvedl na dotaz naší redakce starosta Postoloprt Zdeněk Pištora. Město Postoloprty je majitelem tohoto objektu od roku 1996.
Projekt vypracovala odborná firma, která se na mosty specializuje
Projekt na opravu mostu vypracovala firma Pontex sídlící v Praze, která se na dopravní stavby a z nich především právě mosty specializuje. „Most má špatný stav křídel, do kterých zatéká, vznikají tam dutiny a trhliny, vypadávají kameny tvořící zdivo. Prokázala to odborná prohlídka už v roce 2019, pak bylo nutné provoz na mostě omezit, aby objekt byl méně zatížen, než se opraví. Kyvadlový provoz kvůli bezpečnosti určil i dopravní inspektorát policie,“ vysvětlil starosta. Oprava by měla začít v průběhu letošního roku, potrvá několik měsíců a potom bude možné po mostě zase začít jezdit plynule v obou směrech a bez omezení.
Most má za sebou historii delší než sto let, před ním byl na jeho místě řetězový
Současný most přes koryto řeky byl vybudován v letech 1908-1909. Předtím na jeho místě stál historický řetězový most, vybudovaný kolem roku 1850, který byl i součástí soustavy několika zmíněných inundačních (záplavových) mostů, uvádí Wikipedie, internetová encyklopedie. Ještě dříve se jezdilo přes řeku do městečka po dřevěných mostech. Cesta od Března byla vždy v minulosti po dlouhá staletí hlavní příjezdovou cestou do Postoloprt od jihovýchodu, tedy od Loun či Prahy. I proto je k ní „natočeno“ čelo zámku s bývalým hlavním vjezdem pro koně a kočáry. Současná hlavní silnice od Loun i se severním obchvatem města byla vybudována až v 60. letech minulého století.
ČTĚTE TAKÉ: Velké změny v Postoloprtech: nové názvy pro dvě náměstí, nový nápis u zastávky autobusů
(na snímcích: most přes řeku a navazující záplavový v poetické atmosféře na podzim roku 2020. Úplně dole je dřívější hlavní příjezd do Postoloprt od Loun a Prahy na obrázku z doby kolem roku 1900, v popředí je tehdejší řetězový most a v pozadí zámek a kostel. Foto Libor Želinský /3/ a Wikipedie – SchiDD /1/.)