Náklaďák na přejezdu, vagony se převrátily, lidé se zranili. 29. únor nepřichází často, ale dokáže přinést i závažné události

Podbořansko – 29. únor je vždy trochu neobvyklé datum a z hlediska matematiky je i nejméně časté: opakuje se vždy jen jednou za 1461 dní. Přesto i v tento den dochází k závažným a mimořádným událostem. Důkazem může být vážná nehoda rychlíku a nákladního auta na Podbořansku na přejezdu v Kašticích. Náklaďák vjel na přejezd, rychlík kvůli němu vykolejil, některé vagóny se převrátily. Devětadvacátý únor už byl za polovinou, už to začínalo vypadat, že by neobvyklý den v přestupném roce mohl proběhnout klidně. Ale během chvíle se vše změnilo. Ke srážce došlo i při zajímavém časovém údaji: podle dokumentace záchranářů přišel první telefonát se zprávou na tísňovou linku ve 14.14 hodin.

Cesta rychlíku skončila pod Rubínem

Událost se odehrála 29. února 2012. Rychlík vyjel z Mostu, pokračoval do Chomutova, potom do Žatce a pak už začínal nabírat kurz směr Podbořany a Plzeň. Jenže v Kašticích pod kopcem Rubínem jeho cesta skončila. Na přejezd v Kašticích vjel nákladní vůz i přes spuštěnou signalizaci. Tento přejezd nemá závory. Rozjetá rychlíková souprava se srazila s náklaďákem, který přijel od Krásného Dvora. Vlak vykolejil, několik vagonů se převrátilo.

Škoda přes 12 milionů, třináct lidí se zranilo

Vyšetřování mimořádné události na trati následně trvalo skoro rok. Hmotná škoda byla vyčíslena na více než 12 milionů korun. Ve vlaku tehdy cestovalo přibližně 30 pasažérů. Obrovským štěstím bylo, že nikdo při srážce a převrácení vagonů nezemřel. Třináct lidí bylo ovšem zraněno. Jejich léčba v některých případech trvala řadu měsíců, kvůli tomu trvalo déle i policejní šetření. Policisté následně ze zavinění nehody obvinili řidiče kamionu, který i přes spuštěnou signalizaci vjel na přejezd. Havarovaná vozidla a další trosky se na místě uklízely několik dní.

Nejvážnější železniční nehoda hned po tragédii v Deštnici

Byla to nejzávažnější železniční nehoda na území okresu Louny za posledních skoro padesát let. Ještě horší havárie podobného typu, rovněž srážka vlaku a nákladního vozu, se předtím stala v roce 1966 na železničním přejezdu v Deštnici u Žatce a skončila velmi tragicky. Následky byly mnohem děsivější, na místě tehdy zahynulo deset mladých lidí – chmelových brigádníků. Vina v tomto případě ale nebyla na straně řidiče auta, ale u pracovníků železnice, jak prokázalo následné vyšetřování. Železničáři kvůli problémům ve vzájemné komunikaci nespustili závory a řidič auta vůbec netušil, že se blíží vlak.

ČTĚTE TAKÉ: Zapomenutá dramata: deset mladých lidí zahynulo na přejezdu v Deštnici. Na počátku tragédie byl spor na pracovišti

(na snímcích: vážná nehoda na přejezdu v Kašticích u Podbořan, stala se 29. února 2012. Foto Libor Želinský)