Nádraží v Žatci je opět otevřené pro cestující. Uzavírka trvala déle než rok, oprava stojí přes 100 milionů
Žatec – Více než rok a půl trvala uzavírka budovy hlavního nádraží v Žatci. Cestující museli chodit k vlakům kolem nádraží „z boku“, při dešti nebo velké zimě se nemohli ani ukrýt v čekárně. To se ale nyní už změnilo – od konce srpna, přesně jak stavební firma a Správa železnic slíbily již na začátku letošního léta, začalo nádraží i se svým zázemím už znovu sloužit cestující veřejnosti. Stavební práce, spojené s rozsáhlou rekonstrukcí památkového objektu nádraží, však stále ještě budou probíhat až do začátku příštího roku. Pracovníci firem teď budou pokračovat v jiných částech budovy, které nejsou určeny pro veřejnost.
Práce potrvají ještě pár měsíců, celkově to bude dva roky
Rekonstrukce hlavního nádraží v Žatci začala v lednu 2024. Investorem je Správa železnic ČR, která zakázku svěřila stavební firmě Chládek a Tintěra. Ta nedávno opravovala i jinou velmi významnou památkovou budovu v Žatci: byl to dlouhé roky nevyužívaný a chátrající Kapucínský klášter, z nějž díky rekonstrukci vzniklo moderní vzdělávací, výukové a rozvojové společenské centrum, které město využívá například k přednáškám, kroužkům pro děti a mládež a různým společenským událostem. Přestavba kláštera poté získala několik ocenění. Nynější práce na obnově nádraží budou stát kolem 110 milionů korun a skončí až v roce 2026.
Novinkou je výtah od ulice, celá budova je bezbariérová
Stavbaři provedli kompletní opravu budovy. Díky obnovení původních prvků se celému objektu vrátila historická podoba. Pro cestující přitom uvnitř budovy i na nástupišti nechybí řada moderních prvků, například elektronické tabule, přehledný informační systém, úplnou novinkou je výtah, určený prioritně například pro vozíčkáře a další zdravotně postižené lidi, který jim pomůže dostat se pohodlně a „bezbariérově“ z ulice pod nádražím k vlakům – nemusejí složitě překonávat dlouhé schody. Komfortní jsou například i toalety v nově opravené budově, v čekárně jsou i automaty s možností nákupu občerstvení.
Nádraží bylo postaveno před více než 150 lety
Nádražní budova pochází z roku 1873. V roce 1902 k ní byl přistavěn také pavilon s někdejší restaurací a kryté schodiště umožňující pohodlnější přístup do vestibulu z ulice. Celý komplex byl v roce 2020 zařazen mezi nemovité kulturní památky s nejvyšším stupněm památkové ochrany. I proto je oprava náročnější a také i finančně dost nákladná, v porovnání i s jinými nádražními budovami srovnatelné velikosti v ČR.
Až skončí oprava nádraží, začnou i úpravy před budovou – vzniknou tam nová nástupiště pro více linek autobusů
Až celá oprava rozlehlé budovy skončí, měly by se v rámci další investiční akce rozjet práce také v prostoru před nádražím. Jde o plochu, kde v současnosti staví autobusy městské dopravy. Zároveň se u nádraží otáčejí a po nástupu pasažérů se vracejí zpět na trasu linek po městě. Nádraží je totiž u většiny linek MHD konečná stanice – i proto, že na rozdíl od většiny dalších měst je dost odlehlé od centra, leží asi dva kilometry od hlavního náměstí. „Město Žatec a Ústecký kraj plánují pro budoucí roky společnou úpravu a proměnu prostoru před nádražím. Součástí bude rozšíření autobusového nástupiště. U nádraží pak bude zastavovat i mnoho spojů, které jezdí na linkách v režii Ústeckého kraje,“ uvedl starosta Žatce Radim Laibl.
(na snímcích: opravené a znovuotevřené nádraží v Žatci, stav ke konci srpna 2025. Foto Městský úřad Žatec)






