Nádraží v Žatci je nová kulturní památka. Nechybělo moc, aby další koleje byly i před budovou – tramvajové
Žatec – Budova hlavního železničního nádraží v Žatci, postavená těsně po roce 1870, dostala v závěru loňského roku status národní kulturní památky. Takových památek je v naší zemi v současnosti kolem tří set padesáti. Nádraží v Žatci je staré přibližně 150 let a zhruba před 120 lety jen málo chybělo k tomu, aby koleje při pohledu od města vedly nejen za budovou, ale také před ní. V době kolem roku 1900 se totiž ve městě velmi reálně uvažovalo o stavbě pouliční dráhy pro tramvaje.
Od nádraží na náměstí: dva kilometry a do kopce
Hlavním důvodem byla odlehlost centra města od tehdy nově postaveného vlakového nádraží. Ono i dnes je to vlastně pořád to samé: kdo přijede vlakem do Žatce a chce se dostat na náměstí, musí si vyšlápnout do centra skoro dva kilometry, větší část cesty vede do kopce, což samozřejmě není vždy jednoduché zvláště třeba pro lidi vyššího věku. Dnes si mohou u nádraží nějakou dobu počkat na autobus městské dopravy, ale tehdy auta ještě skoro nejezdila a obyvatelé třeba i s kufry museli „pěkně po svých“. Přes strmé Nádražní schody by je ani povoz s koňmi nevyvezl.
První nabídka přišla z Drážďan
Představitelé města uvažovali, jak usnadnit spojení mezi nádražím a historickým a ekonomickým centrem Žatce. Železnice byla tehdy – přibližně od poloviny 19. století – nejpopulárnější a nejvýznamnější formou hromadné dopravy a cestování. A v roce 1898 dostalo město nabídku od firmy z Drážďan na vybudování tramvajové dráhy v Žatci. Ta měla pomoci vyřešit právě problém s velkou vzdáleností mezi nádražím a náměstím.
Tramvaj kombinovaná s lanovkou
Hlavní trasa tramvaje měla vést tehdejší Nádražní ulicí (ta se dnes jmenuje Pod Střelnicí). Jenže inženýři museli vyřešit, jak má tramvaj překonat zmiňované prudké stoupání do centra města. „K překonání svahu projekt počítal se zvláštní lanovou lokomotivou, což měl být jakýsi pojízdný naviják, který by na velký buben navíjel lano a tím se přitahoval k vrcholovému bodu trati,“ popisuje trochu krkolomnou technologii encyklopedie Regionálního muzea K. A. Polánka v Žatci.
Nápad skončil roku 1900
Toto technické řešení se nakonec nelíbilo ani tehdejšímu ministerstvu železnic, které odmítlo vydat povolení pro tramvajovou pouliční dráhu kombinovanou s lanovkou. Firma z Drážďan pak navíc po nějaké době zkrachovala a veškeré nápady na „tramvaj s lanem“ tak skončily v roce 1900.
Druhý projekt připravila firma z Vídně
Ne tak ovšem myšlenka na nový typ městské dopravy; ta se žateckým radním líbila dál. Tramvaje byly ve městech na severozápadě Čech velmi populární, jezdily například v Ústí či Mostě (a tradice se tam pak udržela dlouhá desetiletí). Městská rada tedy v roce 1902 oslovila jinou firmu, která sídlila ve Vídni. Její odborníci připravili projekt pro město Žatec a radní ho schválili, státní orgány také. V roce 1905 tak bylo vše připravené k zahájení stavby a zdálo se, že tramvaje v Žatci za dva až tři roky budou skutečně moci začít jezdit.
Bourání, hluk, otřesy…
Potom ale nakonec sešlo i z tohoto projektu. „V historickém jádru v úzkých uličkách by se musely kvůli tramvajím bourat některé nárožní domy, jejich majitelé samozřejmě protestovali. Lidé se také báli hluku a otřesů při ježdění těžkých vozů. Obrovskou překážkou byly vysoké finanční náklady, a tak město přehodnotilo svůj postoj a od stavby elektrické pouliční dráhy, jak se akci tehdy říkalo, ustoupilo,“ vyplývá dál z materiálů muzea.
Třetí projekt: Most – Triangle – Žatec. Odjezd každých patnáct minut
A nebyla to jediná myšlenka na tramvaj spojená se Žatcem. Jako by tyto nápady vždy „přitahoval“ přelom století. V době kolem roku 2000 se zcela vážně uvažovalo o možnosti tramvajového spojení mezi Mostem, Havraní, zónou Triangle a Žatcem. Nešlo přitom o žádné městské „kodrcáčky“, moderní vlakotramvaje v úsecích mimo město podle materiálů projektu Euro – Cesty měly jezdit rychlostí až 100 km/h. Jezdit měly v intervalech patnáct minut. Náklady na vybudování však měly činit až tři miliardy korun, a tak ani tento projekt „nedopadl“.
ČTĚTE TAKÉ: Zapomenutá dramata: dvacet lidí se utopilo mezi ledovými krami na Ohři v Košticích
ČTĚTE TAKÉ: Zapomenutá dramata: tragická hádka katů v Žatci skončila smrtí dvou mužů
ČTĚTE TAKÉ: Tramvaj, letadlo, armádní vozidla. U zatáčky ve Pšově vzniká nový technický skanzen
(dva snímky – ilustrační foto, zdroj pixabay.com. Třetí snímek úplně dole: tramvaje na náměstí v Žatci na dobové karikatuře z roku 1905, kdy se ve městě uvažovalo o vybudování tramvajové pouliční dráhy. Zdroj: Regionální muzeum K. A. Polánka Žatec)