U Očihova vyroste desetimetrový stožár. U silnice na Plzeň bude nová meteostanice
Podbořansko – U hlavní silnice Most – Žatec – Plzeň v oblasti u Očihova a Očihovce na Podbořansku se začne stavět nová silniční meteorologická stanice. Půjde o stožár vysoký zhruba deset metrů, na němž budou upevněna různá elektronická technologická zařízení, která umožní silničářům lépe udržovat vozovku a rychleji reagovat na prudké změny podmínek zejména v zimě nebo při náhlých meteorologických jevech, tak aby silnice a provoz na ní byly bezpečnější.
Meteorologie i sčítání hustoty dopravy
O možnost vybudování stožáru se silniční meteostanicí na uvedeném místě požádalo nyní v srpnu Ředitelství silnic a dálnic ČR a Krajský úřad Ústeckého kraje tento týden potvrdil zahájení územního řízení k budoucí stavbě. „Zesílený silniční stožár bude vysoký 10 metrů. Kromě meteorologické stanice bude na něm umístěno ještě také zařízení pro automatické sčítání počtu vozidel a hustoty dopravy. Technické prvky budou napájeny pomocí fotovoltaických panelů, ve vozovce v blízkosti bude umístěno vozovkové čidlo,“ popsala některé zajímavosti v dokumentaci k chystané stavbě Jana Filipová, vedoucí speciálního stavebního úřadu na krajském úřadu v Ústí.
Jedna nová meteostanice je i u Pšova
Silničních meteorologických stanic jsou nyní v ČR už stovky, silničáři je postupně instalují na vytipovaných frekventovaných komunikacích prakticky ve všech krajích. Jedna nová v minulém roce přibyla také u známé ostré zatáčky ve Pšově na Podbořansku na stejné silnici Most – Plzeň, což je jen pár kilometrů od oblasti Očihova, kde se nyní chystá další stožár s meteostanicí.
Stanice pomáhají silničářům k lepší údržbě a vyšší bezpečnosti
Stanice pomáhají sledovat počasí i určovat přesné modely vývoje v daných lokalitách s ohledem na stav silnic a silničáři díky nim dokážou zejména v zimě omezit řadu nebezpečných situací nebo jim úplně předejít. „Systém dokáže velmi přesně předpovídat sněžení, náledí, přívalové srážky, náhlý pokles teploty a podobné jevy. Dispečeři pak přesně vědí, kde hrozí závažné situace, a mohou podle toho naplánovat a přesně zacílit výjezdy a zásahy,“ vysvětlil už před dvěma roky Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR. Jedním z možných zásahů je například tzv. podsolení, tedy aplikace soli na povrch vozovky ještě dříve, než na ni začne sněžit – to je pak mnohem účinnější, než když se solí na už zasněženou silnici. Moderní meteostanice však dokážou silničářům posloužit při stovkách dalších možných situací, které mohou v provozu nastat. Údaje z čidel z jednotlivých míst se přenášejí do dispečinku ihned v reálném čase pomocí chytrých sítí. K některým silničním meteostanicím patří i kamery.
(ilustrační foto nahoře: stavba meteostanice pro potřeby silničářů v minulých letech v kraji Vysočina. Foto Ředitelství silnic a dálnic ČR)
ČTĚTE TAKÉ: Přestavba křižovatky se přiblížila. Ovál na jižním okraji Žatce bude mít pět výjezdů