Bourání hřiště kvůli dálnici: Postoloprty nejsou jediné, podobnou věc musela řešit i jihočeská obec Neplachov
Postoloprty – Bourání části zařízení fotbalového stadionu a jeho posouvání kvůli stavbě dálnice, což se připravovalo v Postoloprtech přes dvacet let a nyní se nová podoba sportovního areálu už dokončuje, je v rámci ČR sice neobvyklé, ale není to případ úplně osamocený. Před čtyřmi roky, tedy docela nedávno, něco podobného potkalo také například obec Neplachov, nevelkou vesnici ležící asi 10 kilometrů od Českých Budějovic. Menší rozdíl je jen v tom, že zatímco v Postoloprtech se fotbalový areál kvůli stavbě nových pruhů silnice „jen posouvá“ přibližně o třicet metrů, v Neplachově bylo celé staré hřiště komplet zbouráno a obec si nechala vybudovat nové. Raději teď už na opačném konci vesnice a pokud možno co nejdál od nových částí tamní dálnice D3.
Neplachov dostal od státu za starosti s hřištěm pět milionů
Původní hřiště v Neplachově „zrušily“ stavební stroje v létě roku 2018. Přes jeho plochu nyní už vede nový úsek dálnice D3, což je tah Praha – Tábor – České Budějovice. Stát jako „odškodné“ tehdy vyplatil obci částku pět milionů korun, informoval Český rozhlas České Budějovice. Jenom o rok později, v červnu 2019, už bylo v obci vybudováno a otevřeno zcela nové fotbalové hřiště, doplněné i o další prvky ke sportovnímu vyžití pro děti i dospělé. Své cvičiště tam například mají i dobrovolní hasiči. Vybudování nového hřiště stálo několik milionů korun, příspěvek ve výší jeden milion na něj přidala i Nadace ČEZ. Místní klub Sokol Neplachov už na novém hřišti bez problémů hraje své mistrovské zápasy.
V Postoloprtech jsou náklady kolem 50 milionů
To v Postoloprtech budou náklady na nutné stavební úpravy a modernizaci hřiště výrazně vyšší – aktuálně se počítá s částkou kolem padesáti milionů korun. To je dáno několika faktory, například tím, že Postoloprty jsou větší sídlo a A tým jejich fotbalového klubu víceméně pravidelně hraje v krajských soutěžích, takže i stadion i jeho vybavení musí splňovat vyšší nároky a podmínky na zázemí, než jak je tomu u klubů s vesnickými hřišti, kde se hraje jen okresní přebor. V Postoloprtech bydlí kolem pěti tisíc lidí, v Neplachově jich jsou jen necelé čtyři stovky. Hlavní příčinou zvýšení nákladů v Postoloprtech byla ovšem zvýšená náročnost stavebních prací, protože geologický průzkum v poslední fázi příprav na stavbu ukázal nestabilní podloží a rozpočet na stavbu se tím skoro zdvojnásobil. „Pevný podklad je až v hloubce dvacet metrů, prokázal průzkum, takže stavební úkony budou náročnější a dražší,“ informoval už v roce 2019 starosta Postoloprt Zdeněk Pištora. Potřebnou částku pro všechny zásahy na fotbalovém hřišti v Postoloprtech poskytlo na podzim 2020 ministerstvo dopravy ve spolupráci s Ústeckým krajem.
V září bude klub slavit 100 let a měl by dostat dárek
V současnosti už by práce na hřišti měly vstoupit do závěrečné fáze. Letos v září bude FK Postoloprty slavit sto let od svého založení a při této příležitosti by měl být pro fotbalisty a veřejnost otevřen nově upravený a modernizovaný stadion. Kvůli chystané stavbě dálnice bylo nutné zbourat starou tribunu, restauraci, šatny hráčů, kabiny rozhodčích i kanceláře vedení klubu. Nové zázemí včetně tribuny pro fanoušky se nyní už staví. Nové pruhy dálnice D7 v oblasti Postoloprt se pak začnou stavět v roce 2024 nebo 2025, tato dopravní stavba potrvá přibližně tři roky a stát má přes dvě miliardy korun.
(na snímku nahoře: stavební práce na hřišti v Postoloprtech loni na podzim, focené z výšky pomocí záběrů z dronu. Foto Martin Peterka)
ČTĚTE TAKÉ: Stěhování a přestavba stadionu za 50 milionů. V Postoloprtech už vybrali firmu
ČTĚTE TAKÉ: Stěhování a přestavba stadionu se přiblížily. Město má zajištěno potřebných 60 milionů