Pozor, mrazivé počasí přináší vyšší možnost nehod. Největší riziko je v noci a brzy ráno
Postoloprty, severní Čechy, ČR – V mrazivém počasí, které zavládlo v posledních dnech, stoupá riziko dopravních nehod kvůli smyku na namrzlém povrchu. To se zvyšuje hlavně v noci a brzy ráno, kdy jsou teploty nejnižší a námraza tedy „nejsilnější“ a nejvíce nebezpečná.
Nebezpečí číhá i v blízkosti mostů a nadjezdů
Nehody tohoto typu se během listopadu odehrály i v severních Čechách, například na Lounsku u Postoloprt nebo také na Litoměřicku. Vozidla po smyku skončila mimo vozovku, na pomoc vyjížděli hasiči. Častými místy, kde led a námraza při studeném počasí hrozí nejvíce, jsou i betonové mosty v okolí řek, nebo také betonové konstrukce různých nadjezdů a silničních mostů – vozovka na nich totiž promrzá nejen „shora“, od mrazivého vzduchu, ale i „odspoda“.
Nejlepší prevence: malá rychlost, velká opatrnost
Pokud lidé musí cestovat autem ve tmě a v mrazu, zejména večer, v noci či brzy ráno, v roli řidičů je dobré na možné riziko neustále myslet a snažit se mu předejít, či ho minimalizovat. „Samozřejmostí je mít nasazené funkční kvalitní zimní pneumatiky, nepřehánět to s rychlostí, snažit se jezdit spíše pomaleji a v klidnějším tempu. Větší opatrnost a ještě nižší rychlost jsou nutné hlavně v zatáčkách a na konstrukcích mostů či nadjezdů. Nebo také tam, kde vozovka vede například mezi lesem a i přes den je trvale ve stínu, tam se podmínky spojené s námrazou drží dlouho,“ vysvětluje na stránkách BESIP Tomáš Neřold z ministerstva dopravy.
Vyvarovat se škubání volantem či prudkého brzdění
Důležité je podle něj také jezdit v klidu, plynule, bez prudkých trhaných pohybů, „škubání“ volantem nebo náhlého prudkého brzdění. Všechny tyto jevy obvykle vedou právě ke smykům a krizové situaci. Velmi důležité je rovněž dodržovat bezpečnou vzdálenost – odstup od dalších vozidel před sebou. Většina nehod spojená se smyky na náledí či námraze sice obvykle skončí jen „pomuchlanými“ plechy, ale statistiky přesto každý rok přinášejí bohužel i případy s tragickými následky nebo vážným zraněním. „Například za rok 2023 při tomto typu nehod v celé ČR zahynulo 14 lidí a 44 jich bylo těžce zraněno. Více než 1100 lidí utrpělo lehká zranění,“ popsal Tomáš Neřold.
(ilustrační foto nahoře: vůz po havárii u Postoloprt letos v listopadu. Foto hasiči Postoloprty)

