Největší záplavový most v naší zemi. V příštích měsících proběhne rekonstrukce za desítky milionů

Louny – V Lounech se přiblížila oprava významné památky, která je často zobrazována i na snímcích a v publikacích jako jeden ze symbolů města. Jde o dlouhý a mohutný záplavový most postavený na dřívější hlavní spojovací cestě mezi Louny a Dobroměřicemi. Klene se nad lukami a poli v blízkosti řeky Ohře v krajině, která se dříve v těchto místech velmi často rozlévala z břehů, zejména po jarním tání sněhu nebo také po nárazových letních lijácích a povodních.

Náklady se budou blížit ke 100 milionům

Most je zobrazován jako jeden ze symbolů města, ale investorem opravy nebude město, nýbrž Ústecký kraj, který je vlastníkem objektu. Náročná oprava památkového mostu se připravuje již déle než pět let. Most je totiž ve zhoršeném technickém stavu. Před pěti roky se potřebné náklady předběžně odhadovaly na 75 milionů korun. Teď bude cena možná ještě vyšší, neboť ceny materiálů i úkonů ve stavebnictví v posledních letech výrazně stouply.

Oprava by měla být hotová zhruba do dvou let, silnice mezi Louny a Dobroměřicemi bude nějakou dobu zavřená

Stavební úřad Městského úřadu Louny nyní na konci února vydal veřejnou vyhlášku, v níž schválil stavební záměr a vydal tzv. společné povolení ke stavbě. Práce bude vést projekční a stavební firma Sagasta sídlící v Praze, která v minulosti pracovala na opravách celé řady mostů v různých lokalitách ČR. Oprava mostu mezi Louny a Dobroměřicemi by měla skončit nejpozději do dvou let, uvádí jedna z podmínek v dokumentaci stavebního úřadu lounské radnice. Během rekonstrukce bude nějakou dobu určitě uzavřena silnice mezi Louny a Dobroměřicemi. Přesný termín uzavírky bude určen později podle postupu prací.

Největší inundační most v celé ČR

Most na severním okraji Loun je dlouhý skoro 300 metrů a má 40 pilířů a mostních oblouků v klenbě. Je to největší a nejdelší inundační (záplavový) most v celé ČR. Jeho současná podoba byla z větší části postavena kolem let 1814–1816, ale definitivně byla stavba dokončena až v roce 1864, jak uvádějí stránky města. V roce 1964 byl tento most zařazen mezi národní technické památky. Že se Ohře v této lokalitě často rozlévala, krajina byla velmi často podmáčená a most tedy dlouhá desetiletí výrazně pomáhal lidem i třeba koňským povozům dostávat se do města „suchou nohou“, o tom svědčí i dodnes používaná pomístní jména v této oblasti na severním okraji Loun: jsou to třeba názvy Na Bahně nebo také Benátky.

ČTĚTE TAKÉ: Musíme postavit ještě tři sta sáhů a půl střevíce. Povodňová hráz v Oboře se budovala dva roky. Vydržela dodnes

ČTĚTE TAKÉ: Dva černí brouci roháči v Lounech: jejich umělecký táta vytvořil i sochu medvědů v zooparku v Chomutově

ČTĚTE TAKÉ: Zapomenutá dramata: Jeník z Veltěž přinesl do Loun ovčí kůže s blechami, maminka zemřela na mor

(na snímcích: inundační most v Lounech, národní technická památka. V příštích měsících se rozjede jeho velká rekonstrukce, investorem je Ústecký kraj. Foto město Louny a Mapy.cz)