V Žiželicích zbývá dodělat poslední čtvrtinu mostu. Dokončuje se i bezpečný podchod pro pěší, už má i dlažbu

Žiželice, Žatecko – V Žiželicích opět pokročila stavba obchvatu s novým vysokým silničním mostem přes údolí. Most bude dlouhý celkem 380 metrů a aktuálně jsou z něj hotovy již více než tři čtvrtiny rozsahu a délky – zbývá dokončit posledních 80 metrů. Stavební práce v terénu u Žiželic probíhají už tři roky a potrvají ještě přibližně do konce letošního roku. Potom už řidiči budou moci vjet na nově postavený most a obchvat, díky nimž se cesta mezi Žatcem a Mostem zkrátí časově přibližně o pět až deset minut – oproti dřívějším podmínkám „odpadnou“ serpentiny, průjezd obcí, železniční přejezd s občasným čekáním a podobně. Podobné to bylo i v roce 2016, kdy se poprvé otevřel podobný nově postavený viadukt přes údolí v sousední Velemyšlevsi a cesta na hlavním tahu rovněž „zrychlila“.

Některé autobusy už nebudou zajíždět do centra Žiželic, ale stavět budou „u obchvatu“

V Žiželicích kromě mostu, který je díky své mohutnosti nejvíce viditelný, finišuje i stavba dalších doprovodných prvků. Například se dokončuje nový podchod pro pěší, který bude sloužit hlavně obyvatelům obce. Díky němu se dostanou bezpečně „na druhou stranu“ za obchvat – buď například na procházky s rodinou nebo třeba se psem do přírody, anebo také na některé nově vybudované autobusové zastávky, které podle současných plánů budou umístěny podél hlavního silničního tahu. Některé autobusy například mezi Žatcem a Mostem, nebo i ze Žatce do Triangle, už nebudou zajíždět přímo do centra Žiželic, ale lidé z obce vystoupí na uvedené zastávce a potom „kousek dojdou“ právě podchodem. Stejně tak budou z obce i přicházet „na autobus“. Samotný podchod pod vozovkou bude dlouhý kolem 80 metrů, nyní ke konci června stavitelé uvnitř už položili zámkovou dlažbu.

Plány na obchvat Žiželic se připravovaly několik desítek let

Stavba obchvatu s novým vysokým mostem přes údolí v Žiželicích začala v srpnu 2023, předtím se ještě zhruba rok dělaly v terénu různé průzkumné a „zpevňovací“ vrty, budovaly se také dočasné zpevněné komunikace, po kterých by mohla přijíždět těžká stavební technika. Projekt na obchvat Žiželic a zjednodušení cestování na hlavním silničním tahu Plzeň – Žatec – Most se předtím připravoval v plánech několik desítek let. Investorem je Ředitelství silnic a dálnic ČR. Stavba bude stát přibližně 800 milionů korun.

Stavba by měla skončit zřejmě letos ke konci roku

Tranzitní doprava v současnosti již přes Žiželice nejezdí, silnice přes obec je kvůli probíhající stavbě uzavřena od loňského května. Příjezd od Žatce však už možný je, obnoven byl od letošního února. Uzavřený stále zůstává výjezd ve směru na Most a Triangle. Celý nový silniční obchvat kolem Žiželic s mostem přes údolí by měl začít sloužit řidičům nejpozději od února 2026, podle posledních zpráv by však mohl být tento termín posunut již přibližně na letošní prosinec, pokud práce nenarazí na nějaké nečekané problémy a budou pokračovat stejně dobře a rychle, jako jdou dosud.

ČTĚTE TAKÉ: Lidé v Žiželicích budou mít nový podchod. Bezpečně je dovede k zastávce autobusů, nebo i na procházku

ČTĚTE TAKÉ: Ostré serpentiny, které potrápily nejednoho řidiče, začínají mizet. Do svahu u Žiželic se bude vracet příroda

ČTĚTE TAKÉ: Zajímavé večerní snímky ze stavby: na obchvatu u Žiželic se nyní občas musí betonovat i po setmění

(na snímcích: u mostu v Žiželicích zbývá dokončit už jen opravdu malý „kousek“. Aktuálně je to méně než čtvrtina celkové délky. Dole je podchod pro pěší s nově položenou zámkovou dlažbou. Foto Petr Marek)