Oprava nádraží v Žatci je zhruba v polovině. Na horní části budovy již svítí žlutá fasáda
Žatec – Rekonstrukce budovy hlavního nádraží v Žatci, která je už čtyři roky zařazena mezi národní kulturní památky, má za sebou téměř jeden rok prací. Proces je zhruba v polovině, náročná oprava téměř za sto milionů korun má trvat až do počátku roku 2026. Už jsou však vidět první výsledky a nová budoucí vizáž, zejména v horní části rozlehlé budovy. Objekt už má novou střechu a horní polovina z pohledu od nástupiště i zbrusu novou žlutou fasádu.
Pokyny pro cestující hlásí rozhlas, lidé se musí chovat opatrně
Celá budova je aktuálně pro veřejnost uzavřena. Provoz na trati a na stanici ale probíhá, lidé mohou v Žatci nastupovat, vystupovat a cestovat, jen musí od ulice celou budovu až k nástupišti obejít. U kolejí je třeba chovat se velmi opatrně. Pokyny pro cestující hlásí dopravní společnost jen „na dálku“ formou nahrávek z amplionů.
Proměna nádraží bude stát 100 milionů, novinkou bude výtah
Rekonstrukci památkové budovy vede stavební společnost Chládek a Tintěra, investorem je Správa železnic. Proměna nádraží bude stát 99 milionů korun. „Nová bude fasáda, střecha, dlažby, také nová odbavovací hala, toalety, celé zázemí pro cestující, ale i pro pracovníky dopravních společností,“ uvedla Nela Friebová, mluvčí Správy železnic. Velmi zajímavou novinkou má být výtah, který zajistí přístup z plochy pod nádražím, kde staví autobusy městské dopravy. Prioritně by měl sloužit hlavně vozíčkářům a jiným zdravotně a pohybově postiženým lidem, aby se dokázali snadno dostat „nahoru“ k vlakům a dosavadní dvoukřídlé schodiště pro ně neznamenalo překážku.
Nové moderní prvky i obnova kulturních a historických hodnot
Nádraží od roku 2020 spadá pod nejvyšší památkovou ochranu, proto je jeho rekonstrukce náročnější. Firma Chládek a Tintěra ovšem v Žatci už má s opravou památek bohaté zkušenosti: nedávno ve městě opravovala také historický Kapucínský klášter, který je nyní velmi oceňován. „Oprava nádraží probíhá v několika etapách, obsahuje jak řadu nových prvků s budoucími novými moderními technologiemi a zázemím pro řízení dopravy, tak i důraz na správné restaurační práce na kulturně a architektonicky cenných prvcích historické památkové budovy,“ vysvětlil stavbyvedoucí Igor Zdeněk.
Nádraží bylo postaveno před 150 lety
Nádražní budova pochází z roku 1873. V roce 1902 k ní byl přistavěn také pavilon s někdejší restaurací a kryté schodiště umožňující pohodlnější přístup do vestibulu z ulice. Celý komplex byl v roce 2020 zařazen mezi nemovité kulturní památky.
(na snímcích: nádraží v Žatci s novou žlutou fasádou a lidé cestující směrem na Mostecko, Chomutovsko, Podbořansko či Plzeňsko. Úplně dole je pohled z opačné strany při příchodu od města, tam ještě většina objektu novou fasádu nemá. Stav je z prosince 2024. Foto Libor Želinský)






