Červený kamion uvízl u Žiželic jen pár dní před otevřením obchvatu. Za dobu stavby náklaďáky porušily zákaz ve stovkách případů
Žiželice – Dlouhý červený kamion i s návěsem mířil do prostor stavby v okolí Žiželic, i když jsou příjezdové směry ze všech stran stále uzavřeny a hotový obchvat se otevře pro všechny řidiče až za pár dní. Potom si jeho řidič zřejmě svou chybu uvědomil, snažil se couvat a ve vhodném místě dlouhou soupravu otočit. Jenže manévr se mu nepovedl a předek tahače zůstal zaklíněný v příkopu a v hlíně, kola se točila „naprázdno“. K zásahu pak musela přijet těžká technika, která potom kamion po několika hodinách pomohla vyprostit a přesunout zpět na zpevněnou komunikaci.
Někteří řidiči to občas „zkusí“
Drobnější havárie červeného kamionu se odehrála ve středu (10.12.), celý nový obchvat Žiželic i s novým mohutným silničním mostem se pro řidiče otevře již nyní v pondělí (15.12.). Celá stavba v terénu i s vrty a dalšími přípravami trvala více než tři roky, dlouhé objížďky pro nejtěžší vozy nákladní dopravy (se zajížďkou až kolem 80 km, pozn. red.) musí jejich šoféři dodržovat už rok a půl, trasa přes Žiželice je zavřená od května 2024. Čas od času se stává, že to některý z řidičů stejně „zkusí“ a buď omylem, nebo možná i s určitou „nadějí“ vjede do uzavřeného prostoru stavby, ale pak má nemalé problémy – středeční kolize červeného kamionu nebyla nějakou zvláštní či ojedinělou výjimkou.
Stovky případů od začátku stavby a uzavírky
„Těch případů za dobu stavby nebylo vůbec málo. Od uzavření silnic v okolí kvůli stavbě podle mých fotek a dalších záznamů nerespektovalo zákaz vjezdu odhadem až několik stovek řidičů kamionů. Někdy jich bylo třeba i kolem deseti za den. V drtivé většině to byli řidiči z východní Evropy nebo Balkánu, například z Rumunska, Gruzie, Srbska, Ukrajiny. Několik jich bylo i z Polska a pamatuji i dokonce z Mongolska,“ popsal na dotaz naší redakce Petr Marek, který jako fotograf denně dokumentuje postup stavby obchvatu v Žiželicích. Řidiči podle něj nejspíš nevjíždějí do uzavřených silnic omylem. Dopravních značek a cedulí se zákazy je totiž kolem stavby tolik, že to prostě snad ani nejde „přehlédnout“. „Šoféři spíš jen tak asi zkoušejí, kam dojedou, a myslí si, že třeba budou mít štěstí a nějak to projedou. Když pak vidí, že už to dál nejde, řeknou si, že se otočí a vrátí se, jenže dost často se to nepovede,“ míní Petr Marek.
Problémy se násobí v zimě
Problémy se násobí ještě více v zimních podmínkách, když pak silnice trochu i „kloužou“. Manévry pro kamiony jsou pak mnohem složitější. „Vzpomínám na případ jednoho z kamionů, který vjel do zákazů, pak se po chvíli také snažil couvat, ale už nevyjel silnici ve svahu, navíc pak naboural do oplocení. Vytahovali ho sami stavaři se svou těžkou technikou. Podobně jiný řidič zkoušel na svůj vůz při problémech s otáčením nasadit i protiskluzové řetězy, ale také to nepomohlo a opět ho musela vyprostit těžká technika,“ zmínil některé příklady z posledních let Petr Marek.
Nový obchvat se otevírá již v pondělí 15. 12.
Stavba obchvatu s mostem u Žiželic na Žatecku začala v létě 2022. Nyní už je skoro hotová a stovky řidičů se už těší na otevření nového vylepšení a zkrácení cesty na hlavním dopravním tahu I/27 na trase Plzeň – Žatec – Most. Obchvat má být pro motoristy otevřen již za čtyři dny – v pondělí 15.12. zhruba kolem poledne. Po této dopravní „tepně“ jezdí více než deset tisíc aut denně, cesta na Žatecku teď bude pro ně mnohem pohodlnější a bezpečnější (mj. odpadnou i dřívější „letité“ serpentiny a také občasné čekání u závor v obci na přejezdu, pozn. red.), což se bude týkat i řidičů všech nákladních vozidel včetně kamionů.
(na snímcích: uvíznutí a vyprošťování kamionu během středy u Žiželic. Další tři obrázky dole ukazují případy, kdy do prostor stavby vjeli další řidiči kamionů v předchozích letech a měli pak potíže. Foto Petr Marek)







